Under 2018 lanserar svenske golfentreprenören Johan Mikhelson Ringqvist och amerikanske fastighetsutvecklaren Uriel Rubinov sitt projekt Golfgate. En verksamhet som ska sammanbinda golfare världen över och innehålla allt som sporten har att bjuda på.
— Målsättningen är att bli marknadsledande och genom våra produkter göra det smidigt för golfare att ta del av sporten på bästa sätt, säger Johan.
Att golf är Johan Mikhelson Ringqvists liv är ingen överdrift, snarare tvärtom. Redan som 15 åring bestämde sig Johan för att han skulle hålla på med sporten i sitt hjärta för alltid, i alla fall på något sätt, och så blev det sannerligen. Fyra år senare blev han proffs och började hanka sig runt på mindre tävlingstourer både i Sverige och utomlands. Efter att ha bott flera år i Spanien och en tid i USA valde han att flytta hem till Sverige. Där började han jobba som instruktör men insåg snabbt att han ville uppnå mer än så.
— Vid 27 års ålder började jag leta mark för att bygga en egen golfanläggning. Det kan tyckas tidigt men vid den åldern hade jag samlat på mig all kunskap jag behövde för att göra min dröm till verklighet. Under mina tidigare år i golfbranschen har jag gjort allt från att klippa gräs och plocka bollar på rangen till att fixa en latte i kafeterian. Vanligtvis är det fler personer inblandade när man bygger upp en golfanläggning men jag har faktiskt gjort allt helt själv, säger han.
Efter en lång tids letande hittade Johan till slut marken på Lidingö och 2002 togs första spadtaget i området som heter Ekholmsnäs. Sexton år senare är Ekholmsnäs Golfklubb störst både i Sverige och i världen sett till antalet medlemmar. Det har dock varit långtifrån en spikrak resa. Efter en stor ”golfboom” i början på det nya millenniet gick svensk golf in i en svacka. Plötsligt hade antalet nybyggda banor lett till överetablering inom branschen och stora problem för de flesta aktörer inklusive Johan.
— På grund av finanskrisen började folk omprioritera sitt golfande. Krisen gav konsekvenser för alla aktörer inom golf-Sverige. Jag hade belånat mig upp över öronen och såg plötsligt att allt jag byggt upp var på väg att gå förlorat. Det fick mig att börja fundera på hur golfbranschen kommer se ut i framtiden. I det läget fattade jag att jag var tvungen att trycka på ”Control alt delete” och hitta en ny inriktning för min verksamhet.
Johan valde att satsa på vad många i branschen skulle kalla för brevlådemedlemsskap. Det vill säga att erbjuda ett medlemskap till en låg prislapp. Detta för att medlemmarna ska kunna variera sin golf på olika banor istället för att betala tusenlappar i årsavgift till en och samma klubb. Dessutom gav han sig in på den internationella marknaden genom skapandet av Swedish Golf Alliance. Något som ledde till att golfare utanför Sveriges gränser billigt och enkelt fick möjlighet att spela golf genom ett medlemskap i Ekholmsnäs.
— Målet med konceptet var att skapa volym och därigenom intäkter genom olika typer av golfprodukter. Konceptet ger också en stor frihet för mina kunder att välja vad de vill spendera sin golfkassa på. Bara för att man betalar en låg avgift för ett medlemskap betyder det nödvändigtvis inte att man lägger lite pengar på golf. Enligt statistik från Svenska Golfförbundet har medlemmar från Ekholmsnäs spelat över 70 000 greenfeerundor under 2017. Tar man en snittgrenfee på 400 kronor har mina medlemmar alltså betalat 28 miljoner i greenfee till andra klubbar. Många tror att mina medlemmar nöjer sig med att spela något varv om året men så är verkligen inte fallet utan de betalar för flexibiliteten.
Utöver bildandet av Swedish Golf Alliance har Johan även arbetat internationellt genom att göra Ekholmsnäs till en del av Le Club Golf, världens största golfallians. En paraplyorganisation som för närvarande består av 700 klubbar världen över där medlemmar i respektive golfklubb kan spela till 50 (!) % rabatt på greenfeen på banor inom alliansen.
Det slutade dock inte där. Under året blev Johan genom en bekant sammankopplad med den amerikanske fastighetsutvecklaren Uriel Rubinov. Uriel växte upp i New York där han under många år arbetade för JP Morgan Chase Bank. Efter ett antal år insåg han att det enormt höga tempot på Wall Street inte var något för honom och tog med familjen och sitt pick och pack till Florida. Där sadlade han om från Stockbroker till att arbeta med fastighetsinvesteringar.
Under senare år har golfanläggningar i Floridaregionen vuxit fram som ett högintressant alternativ för bygge av nya fastigheter. Uriel intresserade sig väldigt mycket för detta men hade själv ingen expertkompetens inom sporten golf. Så när det en dag plötsligt droppade ned ett mail från Sverige såg Uriel möjlighet till ett lyckat framtida samarbete.
— När jag fick höra om Uriel förstod jag direkt att han var inne på rätt spår genom att koppla samman golfen med fastighetsbranschen. Samtidigt ville jag gärna göra något utomlands, särskilt i Florida som jag har en koppling till genom nära vänner som bor där. Jag och Uriel klickade direkt och framför allt kompletterar vi varandra på ett bra sätt, något jag lägger stor vikt vid då jag letar efter en samarbetspartner. Det blir alltid mer intressant när två människor har olika bakgrund och därigenom tänker från olika perspektiv.
Tillsammans har Johan och Uriel arbetat fram projektet Golfgate som kommer att lanseras under året. Ett stort projekt som kommer att innefatta fem olika affärsområden: turism, fastigheter, investeringsfond, digital golfshop och mediaplattform. Kortfattat kan verksamheten beskrivas som en samlingsplats för golfare runtom i världen som erbjuder tjänster kopplade till sporten av hög kvalité. Redan nu har Johan och Uriel stationerat huvudkontoret i Boca Raton. Därifrån utgår duon när de under den senaste tiden har rest runt i Florida för att knyta samarbetsavtal med golfanläggningar runtom i staten. Det är inte speciellt svårt att hitta tänkbara alternativ, bara i Florida finns nämligen cirka 1500 golfbanor. Johan och Uriel har valt ut ett antal som de känner passar in i konceptet, en blandning av alltifrån högkvalitativa banor till budgetalternativ. Därefter skapar de sina egna turistpaket som är en kombination av golf, flygbiljett, hotell, biluthyrning och lifestyle.
Banorna i USA är uppdelade mellan så kallade Gated communities, Semi Private Communitities och Public courses. Gated Communities är inhägnade områden omkring banan där folk bor och spelar golf. Om du inte är en del av gemenskapen eller känner någon medlem är det i stort sett omöjligt att få spela på anläggningen. Motsatsen till dessa är så kallade Public courses där vem som helst kan boka en starttid genom att betala greenfee. Mellantinget av dessa två kallas Semi private communities/courses, inhägnade områden som under lågsäsong öppnar upp för greenfeegäster. Det är de två sistnämnda kategorierna som är av intresse för Golfgate, särskilt de banor med tillgänglighet året om.
— Det har varit en överexploatering av golfbanor i USA som lett till att det nu är många som har svårt att överleva. Den kategorin som kallas Public Courses är den mest intressanta ur ett ekonomiskt perspektiv. Av dem är det också många som söker nya ägarkonstellationer vilket är gynnsamt för oss både när vi letar samarbetspartners och egna anläggningar att äga och utveckla.
Johan och Uriel siktar alltså inte bara på att hitta samarbeten med nuvarande klubbar. Ambitionen är att förvärva anläggningningar där de både kommer att kunna bygga fastigheter och erbjuda golfspel av hög klass. Golfgate är redan nu partner till Le Club Golf och hoppas därigenom attrahera spelare från hela Europa att besöka just deras banor då de golfsemestrar på andra sidan Atlanten. Dessutom har Johan sin stora och växande medlemsskara både på Ekholmsnäs och genom Swedish Golf Alliance som han kommer att rikta sig särskilt emot. Att bli medlem i Ekholmsnäs kommer i framtiden alltså innebära att man har flera hemmaklubbar bland annat i Florida.
— Det finns en stor konkurrensfördel med att vara just i Florida, där hundratusentals svenskar redan är bosatta. Även tack vare alla kringaktiviteter som staten kan erbjuda som ett besök i Key West, Disney World eller Universal Studios. Vill man göra mer än bara spela golf på semestern är Florida därför ett mycket mer attraktivt alternativ än andra populära golfresorts i södra Europa. Dessutom är det numera enkelt att hitta en bra prislapp på direktflyg från Sverige till Florida. Det är väldigt lärorikt att jobba internationellt eftersom människor har så enormt olika syn på golf och golfprodukter beroende på vilket land man kommer ifrån.
Golfgate siktar på att hitta så många samarbetspartners som möjligt. Till att börja med i Florida men senare även andra attraktiva turistmål. Redan nu har det nystartade företaget anslutningsavtal med cirka 20 anläggningar i Florida. Dessa banor är en del avgolfpaketen men ska även finnas tillhands för golfare som vill boka sin egen resa och inkludera en runda eller två under semestern. I första hand kommer Golfgate att rikta sig till medlemmar i Ekholmsnäs och Le Club Golf men resorna kommer även kunna bokas av andra runtom i hela världen.
Turism är den första delen av Golfgates fem olika affärsområden. Det sista är tänkt att bli en mediaplattform som binder företagets golfare samman. Ambition är att Golfgates medlemmar aldrig ska behöva söka sig till någon utomstående källa för att ha tillgång till allt sporten har att erbjuda. Johan jobbar ständigt med att hitta sätt som får just sin verksamhet att sticka ut från mängden något som enligt honom borde vara en nyckel till framgång även för andra anläggningar.
— Alla klubbar måste göra sin egen hemläxa. De måste förstå vikten av att plocka upp sina egna kärnvärden och ta betalt för dem. Det går inte bara att kasta sig in på marknaden utan analys. Man måste ha en tydlig strategi annars är det lätt att man hamnar i kläm och försvinner i bruset. Det är många inom golfen som dessvärre inte förstår sig på buisnessidan fullt ut.
Johan och Uriel är en god bit på vägen med deras nya spännande projekt. Dock finns fortfarande mycket jobb kvar att göra. Företagets målsättning är att ha samtliga fem affärsområden i rullning under sommaren 2018. På sikt är ambitionerna för den nybildade paraplyorganisationen klart mycket högre än så.
— Målsättningen är att bli marknadsledande och genom våra produkter göra det smidigt för golfare att ta del av sporten på bästa sätt.