Blogg

WDG-bloggen: Storslagna midsommarfesten— för alla som älskar golf

Storslagna midsommarfesten— för alla som älskar golf
Sång, dans, sill och en och annan snaps. Sveriges mest älskade högtid är snart här. Det traditionella midsommarfirandet ser många som en självklarhet. Men det finns faktiskt gott om goda alternativ. Särskilt om man gillar att spela golf.

— Alla har inte cementerade traditioner med stång och allt det vanliga. Så då har man bytt till något man tycker är mycket roligare. Alltså att spela golf, säger Olle Lindahl platschef på International Golf.
Varje år arrangerar International Golf Sveriges kanske största midsommargolf. Förra året deltog cirka hundra glada spelare. Som efteråt bjöds på klassisk midsommarbuffé och tårta.
— Vi brukar alltid ha en härlig stämning här på midsommar. Det är ett perfekt ställe för alla som brinner för golf, säger Olle.
International i närheten av Arlanda strax norr om Stockholm är en väldigt omtyckt anläggning som varje år står som värd för mängder av trevliga arrangemang. Med WDG som partner är International ett ultimat ställe för dig och dina kollegor när ni vill njuta som allra mest. Antingen under midsommar eller vid andra speciella tillfällen.
— International är en anläggning som passar alla typer av golfare. Både de som gillar en utmaning och dem som tycker om att ha roligt. Funderar ditt företag på ett event på golfbanan finns verkligen alla möjligheter till en fantastisk dag.

FOTO: Golfstar.

WDG — WeDoGolf

***

Detta är ett annonssamarbete med WDG.

Få din ekonomi att blomstra — genom tidningsjättens hyllade golfevent
Privata Affärer är Skandinaviens största privatekonomiska magasin. Huvudtidningen kommer ut en gång i månaden, medan systerupplagan Placeringsguiden trycks elva gånger om året. Totalt sett har Privata Affärer cirka 660 000 unika läsare i månaden, 53 procent av dessa spelar eller har spelat golf. För alla dem anordnar det populära magasinet varje år ett event utöver det vanliga tillsammans med WDG.
— Vi erbjöds något som fungerade jättebra och har sedan dess kört vidare på exakt det här konceptet i sju år nu. Då vi kombinerar golf med privatekonomiska råd. Det är oerhört populärt och vi brukar alltid fylla alla platser som finns med taggade läsare.

Heldagen som döpts till Placeragolfen börjar på Lindö Golf redan klockan nio på morgonen och håller sedan på till samma klockslag på kvällskvisten. På förmiddagen får Privata Affärers läsare ta del av föreläsningar från kända och duktiga gäster, som under pratstunden ger privatekonomiska tips. Alltså experter på placering av aktier, fonder och mycket mer vars huvuduppgift är att hjälpa gästernas ekonomi att blomstra. Sedan bjuds det på lunch och spelas golftävling hela eftermiddagen.
— Golfen är självklart höjdpunkten men allt annat som händer är också otroligt uppskattat. Vi har verkligen skapat ett arrangemang som både är väldigt underhållande och ger mervärde. Vi är också oerhört nöjda med WDG. Det är alltid superbra service och så oproblematiskt som det bara kan bli.

Att golf och affärer är en ultimat kombo har väl knappast undgått någon. Under eftermiddagens golfrunda finns gott om tid att knyta nya kontakter samtidigt som man svingar sina klubbor. Med extrema tävlingsmänniskor som undantag, ser de flesta deltagare golf som en social miljö där de går och pratar glatt med sina nya vänner.
— Golf är ett unikt och väldigt trevligt sätt att umgås. Hamnar man bara i rätt boll har man otroligt lång tid på sig att lära känna varandra. Något som historiskt sett har lett till många affärer.

Nöjda herrar på Placeragolfen 2018. Fr.v. Per Hammarlund (Chefredaktör Privata Affärer), Lars Blomqvist (VD WDG), Fredrik Lindberg (Chefredaktör Placeringsguiden). FOTO: Bättre Golf.
***
Här är drömlösningen — om du vill få ut maximalt av din marknadsföring
På golfanläggningar runtom i landet rör sig varje dag tusentals golfare under sommarhalvåret. Över 90 procent av dem antingen äger eller är anställda i ett företag. Därav är nio av tio golfspelare potentiella kunder eller partners till ditt företag. Dessutom överlag en målgrupp med gott om pengar. 
— Tack och lov har golfen på senare år blivit en sport som välkomnar alla typer av människor. Men det går inte att komma ifrån att golf fortfarande överlag är en aktivitet för människor med stark ekonomi. En köpstark målgrupp som är väldigt effektiv att marknadsföra sig emot, säger Johan Almgren som driver JA Akademi på Golfstar Bromma.
Att marknadsföra sig på golfbanan kan vara väldigt roligt och går att göra på många olika sätt. Ett effektivt exempel är att vara hålsponsor och få synas med sitt varumärke på strategiskt utvalda platser. Som på tee-skyltar och flaggorna som sitter i hålkoppen. Alltså ställen golfare bara inte kan missa under sin runda.
— Golfbanan är en plats där du ger dig själv tid. Vilket betyder att när du ser en skylt har du verkligen tid att titta på den. Till skillnad mot om den sitter bredvid en motorväg eller ett ställe som du bara åker förbi. Vilket ger dig goda möjligheter att både hinna läsa och reflektera över vad som faktiskt står. Dessutom är golfbanan en väldigt trovärdig miljö, säger Johan.
Ett annat väldigt effektivt sätt att visa upp företaget på golfbanan är som hålvärd på olika typer av golfevents som tävlingar eller företagsgolf. En hålvärd får direktkontakt med spelarna och kan på så sätt själv berätta om sig själv och sitt företag. Utöver att sprida varumärket och dess budskap skapas alltså även en personlig relation. Som förhoppningsvis har stora möjligheter att leda till framtida affärer.
— Man säger inte bara tjena tjena, utan får ordentligt med tid att sälja in sin produkt eller sitt koncept. Ofta är det golfare själva som är hålvärdar vilket gör dessa möten väldigt trevliga för spelarna. Vårdar man dessa relationer väl finns alla möjligheter att också få göra affärer tillsammans med sin nyfunne vän.
***

Därför ska ditt företag ha årets bästa dag på driving rangen
Event på golfbanan har vuxit fram som en oerhört populär aktivitet för företagare runtom i landet. Vad som däremot är mer ovanligt men ett minst lika bra alternativ är att hålla sin tillställning på driving rangen. Ett ställe som roar både nybörjare och mer rutinerade golfare.
— Rangen är en otroligt bra plats för ett företagsevent. Det vanliga konceptet är att gästerna står på en rad och får en klassisk grupplektion. Men är man innovativ och nytänkande går det att hitta på mycket annat roligt. Jag brukar vara noga med att alla som kommer hit får ta med sig en så kallad snackis hem. Så att de fortsätter prata golf på kontoret dagen efter, säger Johan Almgren som driver JA Akademi på Golfstar Bromma.

Det finns alltså flera sätt att arrangera företagsgolf på driving rangen. Utöver den klassiska golflektionen går det att hålla jippon som femkamp eller andra roliga tävlingar. Även går det att få möjlighet att prova sprillans nya golfprodukter man normalt sett aldrig kommer i närheten av.
— Jag brukar lägga upp ett smörgåsbord då mina gäster får möjlighet att testa fem eller tio nyheter inom branschen. Ett event ska vara en happening som ska sticka ut och vara underhållande oavsett målgrupp. Så det är viktigt att anpassa sig och hitta olika lösningar beroende på vad gästerna är ute efter, säger Johan.

En myt som finns inom golfen är att man måste vara duktig innan man ska våga ge sig ut på banan. Något Johan Almgren inte alls håller med om. Tvärtom menar han att det är nybörjare som behöver gå ut på banan som allra mest. Medan de som är lite duktigare överlag borde lägga mer tid på rangen.
— Många tror att nya spelare borde stå och nöta på rangen. Men det är minst lika viktigt att göra det oavsett nivå. Du kan hela tiden utvecklas och då är rangen ofta det bästa stället att träna. Dessutom har man alltid väldigt roligt där.

WDG — WeDoGolf

***

Nyckeln till att mätta hungriga golfare
Gillar du också att njuta av god mat och trevligt sällskap på en mysig plats? Skynda inte hem till middagen utan stanna istället kvar på golfklubben och njut av en gastronomisk resa i en fantastisk golfmiljö. Det finns nämligen mängder av läckra restauranger med fantastiska krögare tätt intill banan. Som är experter på att fylla energidepåerna, före, under och efter rundan.
— När man tittar på vad som är populärt bland golfare är det ofta produkter med snabba kolhydrater som korv, läsk och bars som snabbt ger ny energi. Men det är också många som gärna stoppar i sig något ordentligt. Personligen hade jag käkat en schysst Ceasarsallad innan rundan, säger Mark De Beer platschef på Brollsta Golf, Lövsättra Golf och Waxholm Golf.

Mark De Beer har många års erfarenhet som golfkrögare. Livet som kökschef på en golfanläggning är långtifrån någon barnlek. Golfare är överlag väldigt medvetna om vad de stoppar i sig och har därför höga krav. Maten ska helst vara både vällagad och snabbt hamna på tallriken. Dock är det inte matlagningen som är nyckeln för en framgångsrik golfrestaurang.
— Det finns inga genvägar utan det är svårt att få till bra golfmat. Men tro det eller ej är kioskverksamheten allra viktigast. Många nöjer sig med en kaffe och macka, säger Mark.

Det finns en speciell macka som ligger golfare extra varmt om hjärtat. Självklart handlar det om den så älskade golfmackan. Smörgåsen som består av ägg och ostekt falukorv är en bästsäljare på var och varannan klubb.
— Golfmackan är utan tvekan det som säljer mest. Helt enkelt för att den är väldigt god och man blir snabbt mätt. Den har varit populär i årtionden. En riktig svensk klassiker.

WDG — WeDoGolf

Vad stoppar du i dig i samband med din golfrunda?

***

Smarta knepen som skalar ditt handicap med minst tre slag
Gränsen mellan att vara en fantastisk golfspelare och en riktig amatör är ofta hårfin. Tack vare några små detaljer kan du faktiskt ta ditt spel till en helt ny nivå. Vilket definitivt kommer att synas på scorekortet. Här kommer fem kanontips på vad du kan göra för att sänka ditt handicap.  

Uppvärmning — Kan vara det absolut viktigaste inom golfen. Statistik visar att korrekt uppvärmning ger dig dubbelt så bra förutsättningar första tre hålen. Kalla muskler gör att du blir två till tre centimeter kortare i din uppställning till bollen. Analyserar vi detta i relation till golfbollen som är fyra centimeter, är det nästan garanti på att du toppar bollarna tills du blir varm och istället har ställt om till en duff.

Pre-shot routine — Att ha en plan för varje slag på rangen (utöver bollträff) gör att du kommer att vara mer fokuserad på banan och inte ”glömma” bort vad du har tränat på.

Positivt mindset— Om du har läst tidigare blogginlägg vet du vilken stor skada en psykning kan göra. Detta gäller även din mentala status. Genom att tänka positivt och koppla bort stress undviker du effektivt dessa illdåd vilket kommer att synas i scorekortet. Fokusera inte på problemen. Hur många gånger har du inte tänkt: ”slå inte bollen i vattnet” men ändå sedan hamnat där? Den mentala styrkan är golfarens bästa verktyg. Tänk alltid att du håller i din favoritklubba. Då har du tveklöst större chans att lyckas med ditt slag.

Leva med swingen — Fade, Draw, Slice eller Hook på dina slag? Det behöver inte betyda att du måste göra om din sving fullständigt. Ibland kan det faktiskt vara bättre att anpassa dig till det swingspår du har. Särskilt om du är mitt i en runda. Större förändringar bör alltid vara väl genomtänkta och övas in på drivingrangen före eller efter din runda.

Vätske- och energipåfyllning — Superviktigt under en runda för att du ska kunna hålla fokus under 18 långa hål. De flesta golfare har säkerligen upplevt riktigt bra första nio hål för att sedan krascha ordentligt sista nio. Detta kan mycket väl bero på ditt pitstop i klubbhuset. Viktigt alltså att både hålla igång och fylla på med rätt energi i halvtid. Så att du har samma fokus när du kliver ut på tian som du hade innan.

WDG — WeDoGolf

Vilket är ditt bästa tips för att lyckas göra en bra runda?

***

Briljanta slogans — så profilerar du ditt företag på golfbollen
Dryckesföretag — Grip it and sip it.
Försäljare av myggmedel — Nature’s way of feeding mosquitos.
Revisonsfirma — I don’t find it hard to meet expenses. They’re everywhere.
Klockleverantör — You can’t be late until you show up.
Försäkringsbolag — Watch your step, it could be your last.

Ovanstående är klockrena exempel på hur ett företag ska gå tillväga för att profilera sig på bästa sätt. Att profilera sitt företag med olika produkter är väldigt roligt men också extremt viktigt. På senare år har golfbanan vuxit fram som en väldigt gynnsam plats att synas på. Genom ”branding” av pikétröjor, vattenflaskor, handdukar, bollar och andra golfprylar, för att visa upp företaget på ett positivt sätt. Just att trycka slogans på golfbollar är en populär trend som också är oerhört effektiv.
— Att trycka loggor eller budskap på golfbollar är ett enkelt och smidigt sätt att nå ut till många samtidigt. Det viktiga för att lyckas är att trycket sticker ut. Vi på WDP är väldigt anti-visitkort och vill istället skapa produkter som inte bara hamnar i en byrålåda, utan är både bra och roliga att använda. Bollar behövs ju alltid om det ska gå att spela golf. Så det är en produkt som berör alla golfare, säger Silva Pilarv VD på WDP.

WDP är en reklambyrå som brinner för att profilera kunder i alla möjliga branscher. Tack vare det nära samarbetet med WDG blir det mycket golfprodukter, framförallt bollar. Genom loggor, slogans eller budskap på bollarna får företagen stor synlighet. Dessutom går det att hitta på andra finurliga lösningar. Exempelvis erbjuder flera företag rabatter på sina produkter till personen som hittar och lämnar in en specifik boll. På så sätt får inte bara folk upp ögonen för företaget, utan konsumerar också företagets produkter.
— Golfbollar kan ju hittas av vem som helst. De vanliga är ofta bara vita och tråkiga. Därför är det lätt att designa en boll som sticker ut med olika tryck och färger. Det är bara att tänka ”Outside the box”, säger Silva. 

Vilken rolig slogan skulle du sätta på din boll?

WDG — WeDoGolf

***
Fyndiga tävlingar i tävlingen — som förgyller din företagsgolf
De flesta tycker att det är grymt kul att tävla på golfbanan. Genom handikappsystemet går det på ett smidigt sätt att tävla med dina kollegor, kunder och partners oavsett nivå. WDG skräddarsyr golfevents för både små och stora företag. Genom förstklassig tävlingsservice hjälper företaget till med utskrift av startlistor, banguider, incheckning, mottagning av scorekort och sammanställning av resultatlistor. Dessutom dokumenteras hela dagen och ger er ett minne för livet. Utöver det traditionella tävlingsmomentet finns också många roliga sätt att utmana varandra under rundans gång. Här kommer förslag på flera populära ”tävlingar i tävlingen” som du kan använda under ditt golfevent tillsammans med WDG.

Närmast hål: Klassiker. Går helt enkelt ut på att hamna så nära hål som möjligt. 

Longest drive: Också en klassiker. Här handlar allt om att få iväg bollen så långt som möjligt. 

Rakast drive: Ett rep läggs ut eller streck målas mitt i fairway och det gäller att komma så nära markeringen som möjligt.

Vit och svart flagg: Man har två hål på samma green varav det ena (svarta) är riktigt svårt placerad men låter dig dra av ett slag på scorekortet.

Hinderböter: Vid träff av hinder (vatten, bunker, out of bounds osv.) får spelaren böta en viss förutbestämd summa som skänks till vinnaren eller välgörenhet. Vem som har fått böta mest brukar bli en het snackis efter rundan.

Närmast rutan: Forma en stor ruta på banan. Den som hamnar i rutan får dra av ett slag på sin score på hålet. Rutan kan bytas ut mot ett varumärke om företaget söker lite extra exponering.

Mackan: Den svåra konsten att lyckas få bollen att studsa fram i ett vattenhinder innan den når green. 

Bästa backspinn: Mäter avstånd från nedslagsmärke till där bollen stannat. OBS: Bollen måste spinna tillbaka mot riktningen den kom ifrån för att klassas som backspinn.

Gissa längden: Utslagen mäts och spelarna får gissa längden. Närmast vinner. Slag under 100 meter räknas inte. 

Fel vinkel: Tvingar spelarna att svinga motsatt håll mot vad hen vanligtvis gör. Brukar leda till en hel del skratt.

Marshmallowtävling: Partävling när den ena peggar upp en marshmallow för att sätta den rakt i medspelarens mun. Svårt men långtifrån omöjligt.

Köp av Mulligan: Vid ett totalt misslyckat slag kan en spelare köpa ett nytt försök. Alltså få slå om slaget utan plikt. Pengarna skänks till vinnaren eller välgörenhet.

Beat the pro: En pro slår ut före spelarna som sedan ska försöka komma närmare hålet för att få ett pris.

Driver på Par 3-hål: Alla spelare använder driver på utslaget istället för ”rätt” klubba. Krävs att det inte är något hinder framför hålet. Då blir det tufft att hamna riktigt nära.

Filma alla slag: Kan bli en hel drös roliga highlights som ni kan publicera på hemsidan.

Har du testat någon av dessa fyndiga tävlingar? Annars är det dags att göra företagstävlingen lite roligare genom ett eller flera av dessa härliga knep!

WDG — WeDoGolf

***

Slår hål på myten om klassiska ursäkten — därför är det ditt största misstag
”Det finns ingen tid över för golf.”
”När jag fick barn hamnade golfklubborna på hyllan.”
”Någon i familjen fick ju offra golfen.”
”Jag tänker börja spela golf igen när barnen blir äldre.”

Känner du igen dessa ursäkter? Då är det slut på det nu. Janina Väistö är både mamma och försäljningsansvarig på Part Time Home på heltid. Dessutom spelar hon mycket golf. Ett livspussel många ser som en omöjlighet.
— Folk försöker pränta in att man inte hinner spela golf som småbarnsförälder men det är inte sant. Det gäller bara att hitta smarta lösningar. Jag gjorde om vår barnvagn till en golfbag och stoppade i klubborna. Sen gick jag ut och spelade nio hål på banan medan min son sov i ”bagen”. Det gick hur bra som helst, säger Janina.

En effektiv metod Janina tagit till sig är företagsgolf. Genom företagsgolfen får hon möjligheten att byta jobbmöten inne på kontoret mot frisk luft och härlig stämning utomhus. Då affärskontakter på bara några få timmar blir till goda vänner genom att dela glädje och besvikelser på banan. Därigenom kan Janina utnyttja sin tid till max och samtidigt prioritera familjelivet under lediga timmar.
— Golf är en fantastisk sport att göra tillsammans med familjen eftersom alla kan spela på sina egna villkor. Det spelar ingen roll hur duktig man är eller om man håller olika nivå. Det går ändå att ha kul tillsammans.

Det är alltfler mammor och pappor som väljer att följa i Janinas fotspår. Många av kvinnorna är medlemmar i Green Queens. Organisationen som gör allt för att fler kvinnor mellan 22-39 ska spela golf. Framförallt genom deras forum på Facebook som dagligen bjuder in till gemensamma golfrundor. En supermöjlighet att både kunna ha ett flexibelt schema och samtidigt lära känna nya vänner som delar samma intresse.
— Lägg inte klubborna på hyllan, utan se möjligheterna som finns istället. Om några år kanske du sitter med din son eller dotter vid en golfbana. Då kommer det vara fantastiskt kul att kunna gå ut och spela tillsammans.

WDG — WeDoGolf

***

Så psykar du din motspelare till vansinne
Det finns få saker som är så roliga som att tävla mot dina polare eller kollegor på golfbanan. Att skapa den där lilla extra spänningen under rundan genom att se vem av er som lyckas bäst för dagen. Fast vi har alla den där polaren eller kollegan som är så otroligt duktig att du gång på gång får åka hem och deppa efter en jobbig förlust. Men nu är det slut på det. Här är ett par smarta kommentarer som enkelt kommer få honom eller henne ur balans och samtidigt få dig att bli den som går hem med segern i bagaget nästa gång.

  • Var har du vänster tumme i baksvingen?
  • Bra putt, det är du igen!
  • Varför gör du alltid en åtta i baksvingen?
  • Vart kan jag skicka fakturan för långsamt spel?
  • Andas du in eller ut när du slår?
  • Du toppade en del på rangen såg jag!
  • Tänk inte på vattenhindret! (motståndaren kommer garanterat att slå den dit)
  • Skall du verkligen swinga lika långsamt som du gjorde på förra hålet?

Eller om det är du som är den duktiga golfaren i gänget kan du göra som Tiger Woods: Gå fram till motståndarens boll och utbrist med förvånad röst ”Det där är ju inte min boll. Min boll ligger 50 meter längre fram.”

Är du redan nu sugen på att testa de här fyndiga kommentarerna på dina kollegor? Boka in din företagsgolf med WDG!

(PS: Gränsen mellan fyndigt och elakt är hårfin. Se till att sköta dina psykningar på ett snyggt och fyndigt sätt.)

WDG — WeDoGolf

 ***

Golfarens hysteriskt roliga gloslista — ett måste att kunna på företagsgolfen
Det finns gott om härliga termer att använda under en golfrunda. I samarbete med WDG:s marknadschef Johan Andersson har vi plockat ut tjugo stycken fantastiska golftermer varje golfare bör ha i sitt vokabulär.

Guttaperkaboll — Ett klassiskt ord som levt kvar ända sedan 1800-talet, just tack vare sin fyndiga klang. Guttaperka är ett gummiliknande material som tillverkades av latex. Om din medspelare klagar på bollen kan du föreslå att personen ska testa att spela med en guttaperka istället 😉

Tourbite — När en spelare får ordentlig backspinn på bollen, precis som proffsen ofta får ute på de stora tourerna. Backspinn innebär givetvis att bollen spinner tillbaka mot dig som spelare efter att den har träffat marken. Ett häftigt slag som alla golfare drömmer om.

Mask — När det ligger någonting mellan golfboll och hål som försvårar färdvägen mot målet. Ett hinder som exempelvis ett träd som måste slås över, på sidan om eller från (åt fel håll i spelriktningen) för att kunna nå fram till hål. Se till att akta dig från att ligga mask. Det är ingen höjdare.

Socket — Det finns gott om slag som verkligen bör undvikas på en golfbana. Det kanske värsta av dem alla är en socket då bollen träffar skaftet på klubban och går 90 grader åt fel håll. Börjar man slå sockets så är detta ett svårt virus att bli av med så då är det bara att kontakta din lokala Doktor Pro direkt.

Brassie — Beteckningen på en trätvåa. En klubba som väldigt sällan finns i bagen och därför få känner till. Har du någon gång testat att slå med en brassie är du antingen en erfaren golfare eller en komplett nybörjare om du råkat få för dig att det är ett bra alternativ 😉

Fore — Alla golfares stora skräck. Att behöva skrika åt andra människor att ducka för ett slag som förmodligen är totalt misslyckat. Ett ord dessvärre alla spelare kommer få användning av förr eller senare. OBS: En gyllene regel är att hellre ropa en gång för mycket än en gång för lite.

Skav — När ett slag går riktigt snett. Det är då du kan skrika ”Bra skav” om du spelar med en polare eller ”Fore” för att hjälpa dina medspelare 😉

Crisp — Har du sönder din putter eller glömmer den hemma finns en lösning. Du kan nämligen slå en crisp, vilket betyder putta med en annan klubba. Inte det lättaste men det är värt ett försök om inga bättre alternativ finns.

Torv — När en spelare slår upp en grästorv med klubban. Det är lätt att ta i så mycket att man får med sig halva gräsmattan och tvingas laga banan innan det är dags att ”harva” på igen.

Megaduff — När torven flyger längre än golfbollen. Tro det eller ej, det är faktiskt vanligare än man tror.

Skugga — När en medspelare stör en putt med sin skugga. Kan vara både genom att den mörklägger bollen eller linjen dit bollen är tänkt att rulla för att slutligen nå hålet. Ett klassiskt misstag bland orutinerade och ouppmärksamma golfare.

Floridaboll — En boll som fiskats upp i ett vattenhinder och säljs begagnat. Invånarna i Florida var först med att implementera denna smarta lösning och fick sota för det genom att bli relaterade till gamla använda bollar. Har man tur kan man fylla bagen under rundan med en och annan Floridaboll som kompensation för alla bollar man själv matat vattenhinder med genom åren.

Gimmie — När bollen är så pass nära hål att du får den av dina medspelare utan att behöva slå bollen i koppen. Alla golfares dröm att slippa dessa korta puttar som dessutom snabba på speltempot. Men akta dig för att kräva för mycket. Det kan lätt leda till dålig stämning.

Topp — När en spelare träffar för högt upp på bollen och den får en lägre bollbana än vad som borde vara fallet. Ett slag man helst av allt vill undvika men tyvärr är väldigt vanligt, särskilt för ovana eller ej uppvärmda golfare.

Sorkdödare — När en spelare toppar bollen så mycket att den knappt lämnar markytan, utan rullar eller småstudsar fram. Då får alla sorkar och andra djur som lever på banan ducka för att ha livet i behåll.

Råpluggad — Boll som ligger så djupt begraven under någonting att det inte ens är någon idé att slå den. Man får helt enkelt glädjas sig åt att bollen hittats, gräva fram den, offra ett slag och kämpa vidare.

Sky — Slaget som går högre än det går långt. Lämnar nio av tio gånger ett märke ovanpå din driver som ett olustigt minne. Polera eller köp ny utrusning om du har detta signaturmärke samt pegga lägre, är heta tips.

Stans — Hur fötterna är placerade i relation till bollen när man ska slå. Det är otroligt viktigt med en bra stans och bollplacering för att bli en framgångsrik golfare.

Punch — När golfbollen placeras längre bak i stansen för att golfslaget ska få en lägre bollbana. Bollen ska alltså snarare ligga vid den bakre foten än mittemellan fötterna. Ett slag som kräver mycket träning eller enormt mycket tur.

Mulligan — När medspelarna är så schyssta att du får slå ett andra slag från tee utan att få plikta (ge bort ett slag). Det är lätt att fuska med reglerna så akta dig för spelare som gång på gång slår nya slag och hävdar att det är en mulligan. Kan även kallas för liten hink på första tee.

Pilsnerboll — När ett slag blir så misslyckat att personen måste bjuda sina medspelare på öl. Sedan lång tid tillbaka har även en provisorisk boll benämns som en pilsnerboll. Givetvis ett favorituttryck för törstiga golfare 😉

WDG — För dig som älskar golf och siktar mot nya affärer

Som du märker finns det gott om underhållande termer att roa sig med på golfbanan. Är du redo att använda dem tillsammans med dina kollegor? Kontakta WDG och boka in ett hysteriskt roligt event på golfbanan!

Boka ditt event med WDG

***

”Ser väldigt ljust på anläggningens framtid i samarbete med WDG”
Den stora golffamiljen GolfStar fortsätter att växa. Senaste klubbar in i gemenskapen är Tjusta och Grödinge. Detta betyder att GolfStars medlemmar numera även kan använda dessa två som spelplatser gratis under säsongen 2018. Dessutom finns goda möjligheter att arrangera trevlig företagsgolf. Att bli en del av GolfStar innebär även samarbete med WDG något de båda klubbarna ser fram emot.
— Jag tror verkligen på företagsgolfen som fenomen och har under flera år varit inne på att samarbeta med WDG eftersom jag har vetat att de är otroligt duktiga på vad de gör. Jag som klubbchef har haft väldigt många bitar att ta tag i och då har det varit lätt att företagsgolfen blivit lidande vilket är extremt synd. För vi har goda möjligheter att anordna fantastisk företagsgolf på vår fina anläggning, säger Carl-Adam Groth, GM på Tjusta Golf.

Trots goda förutsättningar för en härlig golfupplevelse har både Tjusta- och Grödinge Golfklubb haft svårt att kontinuerligt locka folk till sina respektive anläggningar under de senaste åren. Framför allt har företagsgolfen fått stå åt sidan i jaken på privatkunder, en situation som nu kommer att förändras. För tack vare samarbetet med GolfStar får de båda anläggningarna nu möjlighet att ta hjälp av WDG som är experter på den affärsmässiga biten. Något som kommer att leda till att både Tjusta och Grödinge finns tillhands som attraktiva platser för företagsgolf.
— Jag ser väldigt ljust på klubbens framtid i samarbete med GolfStar och WDG. Vad gäller företagsgolf är jag övertygad om att detta kommer att leda till fler sponsorskap, partners med stående tider och olika typer av events. Golfspelet ska alltid vara i fokus på vår anläggning men golfen är också ett bra sätt att skapa nya kontakter. Med WDG:s kunskaper och kontakter hoppas vi att många golfare ska få glädje av det hos oss, säger Carl-Adam.

Tjusta ligger vägg-i-vägg med Kyssinge, en av GolfStars populäraste anläggningar. Ett gynnsamt läge för att göra spelplatsen strax norr om Stockholm till ett riktigt ”golfmecka”. Grödinge däremot ligger till skillnad från nästan alla GolfStars anläggningar, söder om huvudstaden. Detta innebär att företagare söder om Stockholm nu får ett logistiskt fördelaktigt alternativ när de planerar att arrangera en tillställning på golfbanan.
— Geografin ser ut som den gör och det är ju vedertaget att man gärna håller sig på den södra eller norra sidan om stan. Då är det ju klart att vi som klubb på södersidan blir ett gott alternativ till alla som vill anordna företagsgolf via GolfStar och WDG. Det är klart att GolfStar och WDG har betydligt större muskler och kontaktnät än vad vi själva har. Så samarbetet med dem kommer leda till att det blir mer företagsgolf hos oss tack vare WDG, säger Bill Söderberg klubbchef på Grödinge Golfanläggning.

FOTO: GolfStar

Läs mer om WDG här.

***

”Varför skulle inte kvinnor kunna vara lika duktiga på affärer som män?”
Sedan ett par veckor tillbaka existerar Sveriges första kvinnliga golfklubb. En klubb som bildats av organisationen Green Queens Golf i samarbete med GolfStar och WDG. Green Queens Golf riktar sig framförallt till tjejer mellan 22-39 år, en målgrupp som i de flesta fall är extremt få inom golfen. Genom att kombinera umgänge och golf med likasinnade har Green Queens Golf på mindre än tre år lyckats locka till sig hundratals kvinnliga spelare från hela landet. En expandering som under senare tid har skett med stöd från WDP (systerbolag till WDG) som har hjälpt Green Queens Golf med att ta den redan framgångsrika verksamheten till en ny nivå.
— Vi har sedan en tid tillbaka jobbat väldigt tajt med både WDP och WDG. De är vårt promotionbolag och har hjälpt oss med mycket som till exempel att trycka våra kläder och förbereda events som vi kommer ha under säsongen. De vill verkligen satsa på tjejgolfen och vårt samarbete utvecklas hela tiden i rätt riktning, säger Emma-Mathilda Steen, vice ordförande på GQG.

Framgångssagan Green Queens Golf bara fortsätter att växa. Under säsongen kommer den nystartade kvinnliga golfklubben att åka på turné runtom i landet för att hitta nya tjejer att umgås och spela golf tillsammans med. Dessutom kommer organisationen under säsongen att arrangera två stora events i samarbete med WDG. En heldagsaktivitet som döpts till Masters som går av stapeln på Kungsängen och är en tävling både individuellt och i lag mellan 72 killar och 72 tjejer med efterföljande fest på GolfStars omtyckta anläggning. Dessutom väntar en golfresa till härliga Lumine där GolfStars medlemmar som väljer att uppgradera sitt medlemskap (till ett medlemskap där Lumine ingår) numera spelar helt gratis.
— Vi och WDG har samma mål eftersom de också vill satsa mycket på tjejer. De är väldigt måna om att tjejgolfen ska komma igång och då får man inte glömma bort businessdelen som är viktig. Golfbanan är en väldigt effektiv plats att starta affärsrelationer så genom WDG har vi en väldigt bra möjlighet att visa att vi kvinnor är duktiga i affärsvärlden också, säger Emma-Mathilda.

Golf är en bransch präglad av konservativa män. En situation som tack vare samarbetet mellan WDG, GolfStar och Green Queens Golf kan komma att förändras mycket inom kort. Den nystartade kvinnliga golfklubben ser samarbetet med Stockholms största golforganisation som ett gyllene tillfälle att få fler businesskvinnor att bli framgångsrika på golfbanan.
— Det beror givetvis på på vem man träffar men jag tror kvinnor generellt har svårare att få respekt. Det blir fortfarande ofta lätt att man blir klappad på huvudet. Men jag menar varför skulle inte en kvinna kunna vara lika duktig på affärer som en man? Det är ju inte så att kvinnor är sämre än män. Det är väldigt inspirerande att situationen nu börjar förändras. Där har vi WDG att tacka för mycket eftersom att de hjälper oss på den resan.

Personen som är ansvarig för WDG:s storsatsning på kvinnliga golfspelare är företagets grundare Sofie Källström. Hon säger följande om samarbetet med Green Queens Golf.
— Personligen har jag stort engagemang i frågan om att lyfta kvinnor i affärsvärlden. Genom min karriär har det alltid varit männen som fått mest synlighet något jag vill förändra, bland annat genom denna satsning. Vi kommer lägga stor vikt på detta samarbete med Green Queens. Det finns stor kompetens i denna grupp unga kvinnor med representanter från många olika branscher. Vår målsättning med samarbetet är att förändra golfbranschen genom att få ännu fler beslutsfattande företagarkvinnor. I framtiden vill vi kunna ha företagsevent på golfbanan med lika många kvinnor som män. Vi är alla ansvariga för att så blir fallet.

Boka ditt företagsevent på golfbanan med WDG

***

Därför har golfspelare talang för poker
Poker är världens mest populära kortspel. Det vanligast förekommande spelsättet heter Texas Hold Em. Då får varje spelare två kort var och det gäller att avsluta varje omgång med bäst ”hand”. Detta genom att antingen sitta med det högsta värdet eller lyckas få motspelare med bättre kort att kasta bort dem under spelets gång. Detta att ”bluffa” som innebär att satsa pengar i form av så kallade marker och därigenom få motspelaren att ge upp omgången innan man vet vem som har bäst kort. Som ni hör är poker alltså tveklöst en kombination av spel och strategi.
— Man måste förvalta sina marker och veta när man ska använda dem. Det är viktigt att ha en tydlig strategi. Men den varierar mycket beroende på vem man spelar med. Det går aldrig att bluffa en nybörjare. Det är som att dribbla av någon som inte har bollsinne och bara står kvar, säger Mauritz Altikardes tidigare ordförande i Pokerförbundet.

Mauritz Altikardes har enorm erfarenhet av att arrangera trevliga pokerevenemang i alla dess former. En av årets stora företagsevents kommer att ske i samarbete med golfen. Tillsammans med WDG ska Mauritz få golfspelare i Storstockholm att fatta tycke för poker.
— Golf och poker är lika eftersom båda är väldigt sociala events. Det gör att man lär känna folk snabbt och skapar en bra relation. Man märker när två personer som gillar golf träffas. Då blir de som bröder och systrar direkt och så fungerar det mycket inom pokern också. Utöver att skaffa vänner finns ju även en stor affärsnytta ute på banan liksom vid pokerbordet. Det finns stora möjligheter att öppna dörrar till långa och framgångsrika affärsrelationer, säger Mauritz.

Det finns oerhört många likheter mellan golf och poker. Den största är att de båda sporterna i grunden handlar om strategi. För att lyckas vid pokerbordet liksom på golfbanan krävs ett strategiskt och långsiktigt tänk som många gånger inte handlar om att ta den snabbaste vägen till framgång. Dessutom är både poker och golf en miljö där det går att stänga ute allt annat i livet och bara njuta för stunden.
— Man måste ha rätt fokus när man spelar både golf och poker om man ska bli framgångsrik. Den rätta attityden och inställningen måste alltid vara där. Det är därför jag tror att väldigt många pokerspelare också spelar golf. För att de båda bygger på samma upplägg. Att vara i en miljö med likasinnade, tävla och bara ha trevligt här och nu.

Gå med i WDG:s Business Club

Vill du vara med i WDG:s Business Club och få möjligheten att spela poker den 11 april? Kontakta WDG!

***

Göran Zachrisson: ”Så jobbar de som är skickligast på affärer”
Göran Zachrisson är tveklöst en av Sveriges största golfprofiler genom alla tider. Den legendariske tv-profilen har under många decennier skämt bort golfälskare med sina härliga anekdoter. Kommentatorn har även spelat mycket golf själv. Han vet hur en golfrunda blir som allra bäst.
— Det uppstår alltid en härlig stämning i en fyrboll. Man går runt och berättar trevliga historier samtidigt som man spelar. Sedan är det skönt att vara ute i solen också. Och om det regnar ser man vilka som tål, säger Göran.

Genom årens lopp har Göran Zachrisson varit på många trevliga tillställningar på en golfanläggning. Särskilt blickar han tillbaka på ett evenemang några år tillbaka när han själv fyllde jämnt och bjöd ut sina vänner för att umgås på golfbanan under en hel dag. Och med en väl utarbetad startordning såg han till att alla fick chansen att lära känna varandra.
— Vi var 30 personer som jag lottade ihop i olika fyrbollar. Man spelade sex hål och bytte sedan till nya konstellationer. På så sätt fick alla möjligheten att spela med alla och det var väldigt lyckat. Sedan åt och drack vi gott tillsammans innan vi tog gemensam buss hem, säger Göran.

Göran minns den trevliga dagen med glädje. En dag som uppskattades av många. Utöver att fira en god vän med golf, mat och dryck fick de även chansen att lära känna nya bekantskaper. Och vem vet. Kanske ledde det till en och annan affär.
— Det är inte säkert att det ledde till någon direkt affär men mina gäster fick nya kontakter. Att få en god relation och därigenom skapa förtroende för varandra. Det är så de som är skickligast på affärer jobbar. De lägger affärerna i bakfickan när man umgås och tar fram dem vid ett bättre tillfälle.

Kontakta WDG för din företagsgolf

***

Göran Zachrisson: ”Där sker affärerna”
Det finns knappast någon med mer kunskap om golf än Göran Zachrisson. Sveriges kanske största golfprofil genom tiderna har pratat eller skrivit om sporten i sitt hjärta sedan unga år. Idag snart 80 år gammal gör han fortfarande mängder av gästspel som röst i Viasats tv-sändningar. Genom årens lopp har Göran bildat sig en tydlig åsikt vad gäller golfens koppling till affärer.
— På golfbanan umgås man och spelar. Men en trevlig runda kan mycket väl leda till att man träffas efteråt. Golf är ett spel då man enkelt märker vad det är för person man har att göra med. Särskilt genom att se hur personen hanterar motgångar. För det är ju en del av spelet.

Genom företagsgolf kopplas affärsmän ihop med likasinnade i samma bransch. Då finns goda möjligheter att börja en relation med personer som både delar ens affärsmässiga- och fritidsintresse på bästa sätt. Detta är något Göran tycker är mycket positivt. Dock är han tydlig med att affärerna ska vänta till efter att rundan är färdigspelad.
— Man gör aldrig affärer på golfbanan utan de sker i klubbhuset. På golfbanan har man trevligt och berättar roliga historier. Det är givet. Däremot skapar du goda kontakter och det är ju det viktigaste. Att man vet vem man ska vända sig till när man väl ska göra affärer.

Den legendariske kommentatorn ser tveklöst företagsgolf som ett gynnsamt koncept till starten på en bra affärsrelation. Men en livstid inom arbetslivet har fått Göran att inse att han själv inte är någon affärsman.
— Jag håller inte på med affärer. Därför att jag helt enkelt inte vet hur man gör. Jag är en annan sorts människa med andra kvaliteter och lämnar affärerna till dem som har koll. Det kan dock hända att jag träffar någon och det uppstår en kontakt som gör att vi fortsätter att umgås. Då kan det ju sluta i en affär ändå.

Kontakta WDG för din företagsgolf

***

Så fixar du årets event — mitt på golfbanan
Ett affärsmöte kan vara stelt, tråkigt och meningslöst. Men varför inte släppa på spärrarna och göra den första tiden tillsammans både rolig och värdefull? Och samtidigt få vara ute i den friska luften, umgås genom ett intresse som ni båda delar och göra affärer?

Så gott som alla bra samtal börjar med en gemensam nämnare. Och golf är en sådan i allra högsta grad. Det finns mängder av exempel på att de bästa affärsrelationerna har startat på golfbanan. Ett koncept som WDG har tagit fasta på och förädlat i allra högsta grad. Året om arrangerar företaget event i alla dess former på eller i anknytning till golfbanan. Ett klockrent forum för dig som lika gärna pratar vinstmarginal som bunkerslag.

Så vad väntar du på? Varför inte utnyttja ditt brinnande golfintresse och bjuda in till en fantastisk teambuilding-dag eller sommarfest ute på golfbanan?

Genom WDG finns gott om möjligheter:

  • Introduktionskurs för de som vill lära sig
  • Academy med PRO
  • Konferens på golfklubben
  • Kundanpassade event
  • Golftävling för anställda (Personalvård)
  • Golftävling för kunder (Säljaktivitet)

Boka ditt event med WDG

***

Här värmer du upp på bästa sätt — och gör samtidigt goda affärer
Golfsäsongen är snart här! Vilket är svårt att tro när nästan alla landets banor ligger dränkta i snö, mörker och kyla. Men det finns en otroligt trevlig lösning för alla er som vill vara redo så fort de gröna banorna återigen tittar fram under snötäcket. Nu går det nämligen att spela golf på en av Spaniens finaste resorter utan att behöva betala en krona i Greenfee. Dessutom kan du dra med dig en partner, kollega eller potentiell kund på samma gång.

Spaniens sköna klimat gör landet till en härlig oas för golfintresserade företagare. Landet har dessutom en av Europas starkaste ekonomier. Det är därför lätt att förstå att många svenska företag lägger delar av sin verksamhet, kickoffer eller dylikt på den ljuvliga turistorten. Populäraste stället av dem alla är Kataloniens stolthet Barcelona. Cirka en timme söder som storstaden ligger en gömd pärla som heter Lumine. Där det i höstas anordnades en stor tävling på Europatouren. På exakt samma bana kan det snart vara du och din affärspartner som svingar klubbor tillsammans.

I WDG:s baspaket ingår nämligen två spelrätter varje dag på 26 olika banor. Där finns den pampiga anläggningen på Lumine med i priset. Denna otroliga möjlighet ger dig alltså chansen att bjuda en golfande kund på en runda på den spanska golfpärlan helt gratis varje dag. Om något vore ju detta ett ultimat tillfälle att inleda eller förädla en affärsrelation. Dessutom får du värma upp din egen sving inför den långa svenska golfsäsongen på köpet.

FOTO: Golfstar

Läs mer om WDG:s förmånliga baspaket

 

WDG-bloggen: Storslagna midsommarfesten— för alla som älskar golf
Till toppen