”People who know, buy from their pro”

Text: Johan Lindeberg
Foto: Mickael Tannus

Golfbladet träffade Lars Thonning, VD för Golfstore som är en av de tunga spelarna i den svenska golfbranschen. För de flesta av Sveriges golfspelare är han dock en doldis. Det trivs Lars alldeles utmärkt med.

Golfstore hette från början Progruppen och var ett sätt att genom samordnade inköp skapa förmånligare villkor för alla i gruppen istället för att varje klubbpro köpte sin lilla bit. En verksamhet som i år fyller 45 visar att behovet har bestått och varit till stor nytta trots att det har hänt mycket på marknaden sedan dess. Kvalitetsgolfklubbor och andra artiklar som hörde till spelet kunde ursprungligen enbart köpas genom de egna pronas shoppar ute på klubbarna. Slagordet då var ”People who know – buy from their pro”, vilket fortfarande gäller i allra högsta grad. Numera vet ju alla som har besökt en golfshop att sortimentet är utökat med kläder och en uppsjö andra produkter samt att samma produkter finns att köpa i såväl allmänna som specialiserade varuhus som i shoppar ute på klubbarna.

I början av 2003 rekryterades Lars Thonning till verksamheten som vice vd och marknadschef. Han kom då närmast från vd-skapet i Volvo Scandinavian Masters, den svenska stortävlingen som ursprungligen startades av legenden Sven Tumba.

Efter några år tog Lars över vd-jobbet på Golfstore från J O Annemark som varit chef för verksamheten från starten 1973. Utvecklingen har sedan dess varit gynnsam för Golfstore. Idag är Lars ansvarig för den övergripande verksamheten i sex länder med över 300 försäljningsställen.

Hur ser dina framtida planer ut när det gäller Golfstores fortsatta utveckling?
— Jag har i min framtidsplan att i ytterligare ett par år skapa optimala förutsättningar för våra medlemmar. Sedan har jag för avsikt att odla mina övriga intressen som är att spela mer golf, segla och åka skidor.

Låt oss ta din karriär från början; hur kom du i kontakt med golf?
— Det började tidigt. Min farfar var med och grundade Bedinge Golfklubb 1931, så golf fanns med i familjen. Själv började jag spela 1972 och min första klubb var Romeleåsens GK. Som kuriosa kan jag nämna att din namne, Johan Lindeberg, (grundaren av J Lindeberg) och jag dejtade två flickor som båda spelade golf på Romeleåsen. Vi började spela golf med tjejerna och där började äventyret …

Vad hände sen?
— Jag utvecklade mitt golfspel och utbildade mig till Teaching Professional och var bland annat verksam som pro på Barsebäck 1976–82, jobbade med reklam och marknadsföring 1983-89, Always Tours 1989-93, Spalding 1994-95. Därefter blev det några mycket intensiva år som vd för Volvo Scandinavian Masters 1996-2002.

När du slutade på Scandinavian Masters var det med en viss uppståndelse om jag minns rätt. Hur gick det till?
— Jodå, det blev lite rörigt. Jag fick besked på ett styrelsemöte att vår dåvarande styrelseordförande Ulf Laurin skulle bytas ut mot en person i SGFs styrelse. Jag meddelade att om det var deras mening skulle jag avgå eftersom Ulfs kontaktnät var nyckeln till våra potentiella sponsorer och kunder. SGF stod på sig och då var det bara att be om papper och penna …

Vad hade du för visioner kring Golfstores verksamhet när du började där?
— Det blev som att sluta en cirkel där alla mina erfarenheter från tidigare jobb kunde kopplas ihop. I en hårdnande konkurrens med golfprodukter i varuhus och citybutiker borde våra kompetenta PGA-utbildade Club Professionals erfarenheter tas som starkt värdehöjande för våra slutkunder, alltså de lokala golfspelarna på klubben och i närområdet. Samtidigt var vi angelägna om att kunna konkurrera prismässigt genom bra och samordnade inköp.

Jag noterar att du använder uttrycket PGA-pro. Varför lägger du betoningen på PGA?
— Progruppen och även i den fortsatta benämningen Golfstore borgar för kvalitet och att det var de PGA-utbildade prona som bildade gruppen. För att få rätt utrustning till de rätta priserna och samtidigt kunna ge klubbmedlemmarna bra instruktion krävs rätt utbildning. Sving och rätt utrustning är A och O. Det kan PGA-pros.

Hur har utvecklingen sett ut under senaste åren?
— Vår profilering har visat sig hålla måttet över tid och vi har stått oss bra i konkurrensen. Vi har haft tillväxt även i tider med ett minskat antal golfspelare. Numera är det inriktningen med Custom Fitting Lesson, som anpassar utrustningen efter golfspelaren, i kombination med hur tillverkarna har skapat näst intill obegränsade alternativ att testa olika skaft och klubbhuvuden på ett enkelt sätt. Detta ger oss, våra shoppar och pros unika möjligheter att ge medlemmar och övriga kunder de optimala lösningarna. Vår stora fördel är ju att vi så gott som alltid har en fullängds driving range i anslutning till våra studios. Det är stor skillnad mellan att slå i ett nät fem meter framför spelaren och att kunna få input från bollen under hela luftfärden även med likvärdiga mätutrustningar.

Vad finns det för ytterligare fördelar att vara med under Golfstores logga?
— All vår marknadsföring är såväl lokal som internationell. Det betyder att vi tar ansvar för våra produkter och hjälper våra pros och deras kunder oavsett var produkterna är köpta. Vi kan ge garantier för lågt pris. Ett starkt varumärke med ett tydligt innehåll och budskap är en förutsättning för tillväxt, vilket också skapar trygghet för våra kunder.

— Vi arbetar mycket med olika typer av utbildning av våra medlemmar och vi har startat ett långsiktigt samarbete med IHM Business School, vilket ska garantera vår framtida utveckling och konkurrenskraft. Även om du som pro har en mindre shop på en bana i landsorten får du del av våra stora inköp för hela gruppen vilket garanterar rätt pris till konsument. Vi kan till och med lämna lågt-pris-garanti vilket betyder att om du hittar samma produkt till lägre pris i en annan butik inom 14 dagar återbetalar vi mellanskillnaden till konsumenten (gäller försäljning i butik). Vi har dessutom ett gemensamt kassasystem där alla köp registreras i realtid vilket sedan resulterar i statistik och andra erfarenheter som hjälper pron att optimera sin verksamhet i shopen.

Jag kan av egen erfarenhet vidimera hur Golfstore fungerar. När jag efter utprovning beställde en ny driver i en Golfstoreshop sänktes priset mellan order och leverans. Den prissänkningen gottskrevs mig utan diskussion, vilket så klart gjorde mig mer än nöjd. Apropå pengar.
Hur går verksamheten i Golfstore?
— Tack bra! Vi har under mina år gått från en inköpsorganisation med 170 butiker till en profilerad fackhandelskedja med 300 butiker och även startat upp i Norge, det är jag väldigt nöjd med. Vi har under tiden dessutom ”stöpt” om Golfstore till en Ekonomisk Förening, vilket innebär att ett centralt överskott fördelas tillbaka till våra medlemmar i relation till hur mycket de själva bidrar med.

Vad kan Golfstore erbjuda utöver själva sortimentet?
— Golfstore har också ett nära samarbete med Golf Plaisir om att genomföra skräddarsydda klubbresor med olika tema ihop med klubbens Golfstoreanknutna pro. Dessa kan ha tema som är knutna till antingen träning och tävling, vinbesök eller annat i kombination med golf.

Hur ser du på Golfstores relation till klubbarna, spelarna, prona och golfen i stort?
— När man ser på golfen i allmänhet stödjer vi PGA genom till exempel PGA Future Fund, där vi stöttar blivande prospelare ekonomiskt. När PGA-pron som vill jobba med oss och är angelägna om att det byggs en studio ute på klubbarna, bistår vi med information och kunskap eftersom bra träningsförhållanden stärker klubbens möjligheter att attrahera duktiga instruktörer och fostra nya spelare.

Med all din erfarenhet kommer du att skriva dina memoarer om erfarenheterna om golfens utveckling från Barsebäckstiden och fram till 2020?
— Självklart finns det många händelser som jag kan berätta. Om det nu finns ett intresse för mina upplevelser. Vad jag eventuellt kan och vill berätta och i vilken form det kan bli, får framtiden utvisa. För tillfället är det fokus på Golfstore och de möjligheter vi har att skapa förutsättningar för att golfspelets tillväxt kan fortsätta i Sverige. Vi hoppas också att golfspel som avdragsgillt alternativ kan bidra till att fler golfspelare kommer till våra klubbar.