Golfklubbarna, e-handlarna och konstnärerna – den gemensamma nämnaren är att de alla ökat under 2020. Samtidigt som vaccineringarna mot Covid-19 kommer igång under 2021 väntas trenderna fortsätta.
Golfklubbarna kommunicerade redan i april 2020 ett markant ökat intresse för sporten. Ökningarna fortsatte genom hela sommaren. Många som tagit en paus kom tillbaka och gjorde det med sådan kraft att ökningar på omkring 50% jämfört med föregående år rapporterades. Att golfförbundet släppt statistik på att 53 procent av alla rundor spelats av personer som är 51 år eller äldre visar ytterligare på att den äldre målgruppen valt just golfbanan framför andra sociala aktiviter.
Norge har sett samma ökning och drömgränsen 100.000 registrerade golfare togs under året. De som enligt rapporter kan ha gått sämre i Sverige är de så kallade destinationsklubbarna som Falsterbo, Ljunghusen och Visby.
På liknande sett har ökningar setts bland konstnärliga aktiviter som skrivande och måleri. Det sociala och professionella konstnärsnätverket Artportable rapporterar en stor ökning av medlemmar. Att fler har mer tid och att skapandet leder till bättre mående sägs vara vanliga anledningar.
Samtidigt ökar människors konsumtion online vilket gör E-handlarna till vinnare både globalt och i Sverige. Även om vaccineringen kommer igång under 2021 väntas beteendena som skapats under 2020 att bestå och lägga grunden för framtida megatrender.
Att så många har återupptäckt golfen gör att vi på många håll kan se forsatta ökningar och en ännu mer levande sport framöver. Inte minst ser vi fram emot att se flera generationer spelare ute på banan under 2021.