Det började med en vision om mer färg inspirerat från fotbollen och en albatross från grundaren. Sedan starten 2015 har Johan Steens HappyAlba blivit en favorit, inte minst bland golfgäng som gemensamt vill sticka ut bland andra golfare på banan.
Vad fick er att dra igång ett företag som säljer golfhandskar?
– HappyAlba startades hösten 2015 med visionen att ta fram färgglada golfhandskar i bra kvalité till ett bra pris. Målet var och är att erbjuda golfhandskar i andra färger än vitt och svart. Vi började med fyra färger: beige, blå, grön och gul och i två storlekar, Medium och Large. Efter en tid ökade vi på antalet storlekar, färger och la även till högerhandskar efter hög efterfrågan, vilket också varit extremt uppskattat.
– Idag har vi mängder av olika färger och varianter men även golfkikare, pikétröjor, kepsar, golfhanddukar och lättare jackor för kallare dagar under framförallt vår och höst.
Vad fick er att satsa på just färg?
– Traditionellt har det varit mycket svarta och vita handskar inom golfen. Vid sidan av golfen har jag själv också bakgrund från fotbollen och det var där jag såg den tydliga förändringen från svarta- till nästan enbart färgglada skor. Det fick mig att inse att det behövs mer färg inom golfen.
Vad skapar trender inom golfmodet och vad är populärt just nu?
– Det går inte att bortse från att profiler som Bubba Watson och Rickie Fowler påverkar det som folk vill ha på sig på banan – många vill efterlikna sina idoler. Orange är exempelvis en färg som har blivit väldigt populär tack vare Rickie Fowler. Och att Tiger Woods klär sig i rött sista dagen gör att rött säljer mer.
– Det finns annars två ganska tydliga läger bland golfare, vilket också syns vid valet av golfhandske. Det ena lägret vill behålla sina vita handskar och fokusera på kvalitet. Det andra lägret tycker att golfhandsken är en rolig accessoar som utöver kvaliteten också ska kunna färgmatchas med kläder. En sådan kund köper gärna tre handskar i olika färger.
Du har kunder över hela Sverige – vilket du visar med en karta på din hemsida. Vad planerar du göra framöver för att sticka ut mer och hitta nya kunder?
– Jag har gjort marknadsundersökningar och är just nu ganska ensam på marknaden i min nisch. Butiker som erbjuder färgglada golfhandskar saknar dessutom ofta plaggen i lagret. Grunden är att ha ett bra sortiment, jag ser exempelvis att efterfrågan på pikétröjorna som vi säljer blir allt större. Jag har en del planer och tanken är att kunna synas mer och locka spelare till HappyAlba exempelvis genom ett golfforum som vi startat.
– Sedan har jag idéer om att komma ut med supporterinspirerade handskar och att bli ännu starkare på dammarknaden. Just nu pågår ett arbete med att ta fram snygga klänningar och kjolar som ska ge er tjejer ett lite bättre utbud. Vi har tagit till oss önskemål men tar gärna in fler. Inom en snar framtid kommer vi kunna erbjuda dessa produkter i begränsad volym.
Kanske en nyhet? Gå till HappyAlba
Du spelar själv på fina Visby GK. Hur är banan i år och vad får du själv höra om dina HappyAlba-kläder när du är på banan?
– Den är verkligen otroligt bra och klubben arbetar för att utveckla banan varje år. I år vet jag att man bland annat jobbat med bunkrarna.
– På golfbanan kör jag min egen stil och kan få en del kommentarer. Har man en orange handske får man en del frågor om vad den kommer ifrån och man kan få höra att den är läcker. Även de färgglada pikétröjorna drar ju så klart ögonen till sig.
Och namnet HappyAlba?
– Jag gjorde en albatross på en Par 5, 420 meter, efter en hyfsat bra drive och en järnsexa. Happy kommer från den glädje som lite extra färg ger dig!
HappyAlba är mån om att alla kunder ska vara nöjda och tar både emot beställningar och förfrågningar. Kontakta HappyAlba här