Malmö Burlöv Golfklubb tar till krafttag för att få fler juniorer till sin verksamhet. Under sommaren anordnade klubben flera läger i samarbete med Malmö Stad som fick hundratals barn från storstaden att testa på golf för första gången helt gratis.
— Jag kan stå med huvudet högt och säga att det blev ett väldigt bra utfall, säger Joakim Ohrberg pro och projektansvarig på Malmö Burlöv GK.
Som Sveriges tredje största stad är Malmö fylld med barn och ungdomar som älskar sport. Dock finns anmärkningsvärt få golfspelare i staden. Något som nu håller på att ändras. Genom ett samarbete med Malmö Stad lockade Malmö Burlöv Golfklubb under sommaren 118 nya barn till anläggningen. Där de helt gratis fick komma i kontakt med golf för allra första gången. Och det blev en enorm succé.
— Förra året hade vi 60 barn som var här och testade och inför denna sommar kände jag att jag ville maxa det ännu mer. Klart att det fanns en risk att det skulle bli platt fall. Särskilt eftersom jag valde att boka upp hela sju veckor. Men jag är verkligen tagen över hur många som anmälde sig och kom hit. Det slutade med att vi till och med fick skicka ut närvaro på förhand för att se att folk skulle dyka upp. Eftersom vi hade kö med barn som ville få chansen, säger Joakim Ohrberg pro och projektansvarig på Malmö Burlöv GK.
Från de 60 som testade i fjol, nästintill dubblerade Joakim Ohrberg och hans kollegor i år antalet nya barn. Under sommaren fick 118 nya juniorer chansen att komma i kontakt med sporten. Utan att behöva betala ett öre. Många tyckte det till och med var så kul att de anmälde sig till två eller till och med tre läger under sommaren. Av dessa 118 valde hela 64 stycken att ansluta till klubbens juniorverksamhet. En verksamhet som tidigare bestod av 71 barn blev alltså tack vare sommarens stora insats nästan dubbelt så stor.
— Jag har jobbat med ungdomsverksamhet på olika klubbar i 21 år och den ökning som vi har haft under den senaste tiden är smått unik. Att få in över 60 nya barn i träning över en sommar är egentligen helt otroligt. Det känns väldigt fräckt, säger Joakim.
FOTO: Malmö Burlöv Golfklubb.
Sommarens lyckade satsning har gett ringar på vattnet. Nu slår klubben upp portarna till ett ”Öppet hus” då alla barn och deras föräldrar bjuds in till en heldag på klubben. Då blir det korv med bröd, roliga tävlingar som ”pitch i pool” och en chans för både unga och äldre att lära sig mer om golf, anmäla sig till grönt kort-kurs eller ta lektioner. På så sätt hoppas klubben att barnen och deras föräldrar ska inse att golf är något kul som de kan göra med varandra.
— Jag tog en halv dag och ringde runt till alla föräldrar. De som inte svarade skickade jag ett personligt sms till. Vi på klubbarna måste bli bättre på att bjuda in och då räcker det inte med något kladdigt massmail som försvinner i mängden. Utan vi måste verkligen visa att vi vill ha hit folk.
En viktig del i Malmö Burlövs satsning som Joakim Ohrberg hoppas utveckla framöver är samarbetet med närliggande skolor. Delvis genom att åka ut och visa upp golfen på skolorna. Men framförallt genom att bjuda in dem till anläggningen. Så att barnen får uppleva sporten på riktigt.
— Vi måste få hit barnen och visa dem hur härligt det är att vara här. Sedan blir ju alla som tycker det är roligt med golf våra bästa ambassadörer. Eftersom de i sin tur sprider golfen vidare till sina kompisar. Det ger en positiv spiral som leder till att fler unga väljer golfen som sin sport.