Samarbeten

WDG-bloggen: Misären blev hennes drivkraft — nu leder Sofie en ny generation in i affärsvärlden

Detta är ett annonssamarbete med WDG.

Misären blev hennes drivkraft — nu leder Sofie en ny generation in i affärsvärlden
Blott 14 år gammal var Sofie Källström med som det värsta en människa kan uppleva. Men istället för att bryta ihop blev det starten på en sällan skådad resa inom affärsvärlden. Nu, 30 år gammal, driver Sofie flera bolag med otrolig potential men är ännu långtifrån nöjd. Här är historien bakom en av Sveriges mest lovande entreprenörer.

Vi alla fastnar i mörka tankar ibland. Mardrömmar om att det absolut värsta skulle kunna ske. Men faktum är att det är omöjligt att förbereda sig inför sitt livs stora smocka. Sofie Källström vet. Hon har fått lära sig den hårda vägen. Som ung tjej hade Sofie en lugn, trygg och helt vanlig uppväxt i den lilla småländska staden Oskarshamn. Men en dag skulle allt vändas uppochner fullständigt. Trots att det gått hela 15 år sedan dess sitter ärren fortfarande kvar. Från den där dagen då Sofie helt plötsligt fick reda på att hennes mamma tagit livet av sig. Mitt inne i sina tuffaste tonårsår stod plötsligt 14-åriga Sofie där utan sin stora trygghet och förebild i livet. Ingen skulle klandrat en person som hade grävt ned sig i det läget. Men för tonårstjejen med den där extra drivkraften blev hennes värsta dag startskottet för något stort.
— Där och då bestämde jag att det är mitt liv och att jag ska leva det fullt ut. Att ingenting är omöjligt. Det kommer inte alltid att gå som man tänkt sig. Men är man positiv och försöker se det bästa i allt blir det bättre. Jag blev verkligen pushad över en kant. Och även fast det så klart var det absolut värsta som kunde hända är jag glad för mycket som det medförde. Det låter kanske konstigt. Men det fick mig att se annorlunda på saker och ting i livet. Att små fjuttiga saker inte är några problem.

Redan före sin mammas tragiska bortgång hade Sofie Källström haft ett otroligt driv att jobba hårt och tjäna pengar. Som tolvåring började hon jobba extra i en blomsterbutik och bara några år senare drev hon en semesterby. Några år efter gymnasiet lämnade Sofie den småländska landsorten för att börja studera Hotell Management i Jönköping. Det var långtifrån någon slump att hon hamnade just där. Sedan länge hade hon bestämt sig för att bli hotellchef före hon fyllde 25. En plan som gick i lås då hon som 25-åring blev hotellchef på det nybyggda hotellet på Lindö Park strax norr om Stockholm. Vad som däremot var en slump var att den 25-åriga chefen hamnade precis intill tre fullånga golfbanor. Något som fick henne att komma i kontakt med den traditionella sporten och dess bransch för första gången. En bransch som nästan helt bestod av äldre män. Och Sofie insåg givetvis snabbt att hon var långtifrån ”en i mängden.”
— Jag är inte alls från golfbranschen. Så min resa inom den startade när jag kom hit till Stockholm. Samtidigt är jag ju uppfostrad av min pappa och har alltid haft skinn på näsan. Vi brukar ofta skratta åt att jag alltid varit lite grabbig. Därför tror jag att det har passat mig väldigt bra att jobba tillsammans med män. Det är lätt hänt att det blir smutskastning mellan kvinnor och män. Men faktum är att många av dessa män varit de bästa chefer jag någonsin haft. Istället för att känna sig hotade har de tyckt att det varit coolt att jag varit ung tjej och så driven. Så all cred till dem.

Snabba kast har alltid varit Sofies framgångsrecept. Och efter att ha jobbat med försäljning som anställd på både Lindö Park och ett av Nordens största golfbolag Golfstar fick det vara nog. Hon ville testa vingarna på egen hand och vågade ta det läskiga steget att kasta sig ut i entreprenörsvärlden. 2015 grundade hon sitt första egna bolag Smart Generation Invest. Ett bolag till för att satsa  på branscher i behov av ett generationsskifte. Där blev golfen en självklar pusselbit, mycket tack vare mycket stöd från Golfstars grundare Tony Trigell. 2016 startade Sofie WeDoGolf, ett affärs- och marknadsföringsbolag med fokus på framtidens golfförsäljning. Framförallt arbetar WDG (som är förkortningen) med företagsgolf och var i år hyllad arrangör på den klassiska ICA-golfen. Utöver WDG ingår flera andra bolag från olika branscher i Sofies egen koncern. Ett av dem är promotionbolaget WDP (WeDoPromotion), ett annat är Lighbuld Education som utvecklar ett LMS-system i Sydafrika, för att förenkla utbildningen för afrikanska barn och ungdomar. En otrolig mångfald, men alla företag har en sak gemensamt. De följer det moderna samhällets utveckling. För att på så sätt vara väl lämpade för framtida generationer.
— Det finns många branscher som behöver ruskas om lite. Där man möts av svaret ”så här har vi alltid gjort och det har alltid fungerat bra”. Det tycker jag är den största varningssignalen. I traditionella branscher är det lätt hänt att man bara frågar sina gamla kunder om hur de vill ha det. Istället borde man göra fler undersökningar bland kidsen som ju är framtidens kunder. Det är på väg att ske en stor förändring i samhället. Särskilt med tanke på alla nya tekniska hjälpmedel. Och jag tror det är direkt farligt att stå kvar på perrongen och göra som man alltid har gjort. Istället för att hoppa på tåget och följa med i utvecklingen.

Ytterligare ett projekt som är en del av Smart Generation Invest är hyllade Green Queens Golf. Organisationen för golfande tjejer mellan 22-39 år runtom i landet, vars ambition är att skapa ett modernt och jämställt golfsamhälle. Ett projekt som Sofie brinner lite extra för. Sedan flytten till Lindö Park försökte hon själv börja spela golf men det gick segt. Trots att Sofies man är professionell golfare kände hon sällan det där suget att gå ut och spela själv. Framförallt för att hon knappt hade några jämlika att spela med. Vilket inte är någon stor överraskning om man ser till statistik. Just målgruppen tjejer 22-39 år är utan tvekan den klart minsta inom golfbranschen. Något som det nu ska bli ändring på. Genom ett koncept som bygger på att ha roligt på och omkring golfbanan. Snarare än att satsa stenhårt på att bli riktigt duktig.
— Jag har nog rekord i antal nybörjarkurser. Det har blivit nästan femton stycken. Men efter kurserna kom jag aldrig ut på banan, förrän nu. Jag har aldrig tidigare känt att det funnits något skönt forum att golfa i, som passar mig. Golfen är en bransch som definitivt behöver ruskas om ordentligt. Och det handlar egentligen inte om killar versus tjejer. Vi behöver absolut fler starka kvinnor som Green Queens för att göra golfen bättre. Men framförallt handlar det inte om kvinnor. Utan om att hitta ett roligt sätt för tjejer och killar att golfa tillsammans. 

Även inom affärslivet blir golf en allt viktigare pelare. Något Smart Generation Invest tagit fasta på genom företaget WDG. Att kombinera ett affärsmöte med frisk luft, umgänge och ett gemensamt intresse har många gånger visat sig vara startskottet för en lång och lyckosam affärsrelation. Att lyckas som säljare idag handlar mer än någonsin tidigare om att skapa goda relationer. Och vad passar bättre än att göra det ute på golfbanan istället för i något trångt mötesrum. En trend som bara fortsätter att växa.
— Tidigare har det varit lite ”hysh hysh” när man åker ut till golfbanan på arbetstid. Men det är något som börjar förändras rejält. Det är otroligt många företagare som börjat skicka iväg sina säljare på möten och events på golfbanan. Och nästan alltid leder det till att säljaren kommer hem med en färdig affär eller i alla fall en massa nya leads som leder till affärer i framtiden. Detta faktum jobbar vi stenhårt med inom WDG. Att göra golf till den ultimata platsen för lyckade affärsrelationer.

Smart Generation Invest har på blott två år vuxit från helt nystartat bolag till att omsätta över 35 miljoner kronor. Nu satsar bolaget internationellt. Sofies ambition är att lägga mycket krut framöver just på att utveckla företaget till en större aktör utomlands. Redan finns bolag utanför Sveriges gränser. Ett antal Sofie hoppas ska öka drastiskt under de närmaste åren. Så att hon får möjligheten att välkomna fler in i koncernen som hon kallar sin egen familj. För nyckeln till hennes framgångsrecept har varit att skapa god stämning på kontoret. För att få alla sina anställda att må bra när de vaknar upp och ska gå till jobbet.
— Det är otroligt viktigt att skapa en skön företagskultur. Alla ska känna sig välkomna hos oss. Både de som jobbar här och våra kunder och gäster. Största misstaget jag tycker att många gör är att det ska vara så mycket prestige kring olika roller. Jag vill att det ska vara prestigelöst och högt i tak. Alla ska få känna sig bidragande och ingen ska känna en massa stress och därför inte må bra på jobbet. Mår man bra gör man i längden alltid ett bättre jobb. Därför ska man känna sig som en i familjen hos oss.

Om det är någon som vet hur viktig familjen är så är det Sofie Källström. Efter den där dagen för runt 15 år sedan då en lugn och trygg tillvaro blev till en nattsvart mardröm. Men istället för att förstöra henne har traumat gjort henne starkare än någonsin. Nu leder hon förändringens vindar i flera väldigt konservativa branscher. Och banar väg för en utveckling som kommer att påverka stora delar av samhället. Samtidigt som hon kämpar vidare med att skapa en modern affärsvärld glömmer hon självklart aldrig bort det förflutna. Och innerst inne vet Sofie att hennes största förebild också är hennes största fan. Även fast hon inte längre är vid liv och delar framgången med henne.
— Jag tänker ofta på min mamma och att hon hade varit väldigt stolt över mig. Det ger mig min drivkraft att lyckas. Alla har sitt eget trauma. Det viktiga är hur man hanterar situationen. Jag ser det som att jag har varit med om det värsta. Och att allt i framtiden kommer att vara bättre än det. Självklart går jag fortfarande på nitar ibland. Men något jag lärt mig är att aldrig älta det som hänt. Kunskap och akademisk utbildning i all ära men ambition och inställning är det absolut viktigaste för att lyckas. Och jag vet att min resa bara har börjat.

WDG — WeDoGolf

***

 

ICA-golfen en stor succé: ”Borde ta med dem varje år”
Vi tar oss 46 långa år tillbaka i tiden. När Göte Sundström, en ICA-handlare från Gislaved, och hans vänner tillika branschkollegor på Sveriges idag klart största livsmedelskedja ICA bestämde sig för att arrangera ett evenemang i golfens tecken. För de gillade ju alla att spela golf och det föll sig därför naturligt när den första ICA-golfen kort därefter gick av stapeln strax utanför den lilla staden. 46 långa år senare spelades den senaste upplagan av Göte Sundströms event på Lindö Golf strax norr om Stockholm. Från att ha kunnat räkna spelarna på två händer har tävlingen, som egentligen framförallt är en social sammankomst, blivit enorm. På Lindö kom 220 ICA-golfare till start. En siffra som är max vad gäller antalet deltagare.
— ICA-golfen bara växte mer och mer för varje år så till slut fick vi till och med gå in och begränsa antalet spelare. Samtidigt vill vi inte att det ska spela någon roll hur duktig man är, utan det är helt enkelt de som anmäler sig först som får spela. ICA-golfen ska vara en social grej. Det viktigaste är att man trivs, säger Magnus Nilsson delansvarig för ICA-golfen.

Magnus Nilsson, numera pensionerad ICA-handlare från Markaryd, är med för 37:e gången. Tillsammans med sju vänner är han ansvarig för att det enorma arrangemanget ska fungera så smidigt som möjligt. Dessutom är han med och spelar som alla andra. Dock tvingade en trasig rygg honom att hoppa av mitt i tävlingen. Något 67-åringen inte verkar lida speciellt mycket av. Det viktiga är ju att ha det trevligt tillsammans. Att genom landets kanske största företagsgolf blanda sporten med att umgås. Och årets upplaga sticker sannerligen ut vad gäller trivsel. ICA-gänget har verkligen sanslöst härliga dagar på Lindö.
— Den här anläggningen fungerar verkligen jättebra. På dagarna kan vi dela upp våra deltagare i fyra olika klasser A, B, C och D och på kvällarna umgås vi alla tillsammans i ett stort tält. Igår hade vi grillbuffé och rock ’n’ roll-tema. Det var ett jäkla tryck, säger Magnus.

Med 37 ICA-golfevent i bagaget är Magnus tveklöst en källa av högsta trovärdighet vad gäller att bedöma arrangörens insats. Och enligt honom är det en sak som sticker ut på ett extra positivt sätt under årets upplaga. Den stavas WDG, arrangören som ser till att bidra med service av högsta klass för att allt ska fungera så smidigt som möjligt. Något som enligt Magnus gör deras jobb oerhört mycket enklare och därför är den stora anledningen till att årets ICA-golf blivit en sådan stor succé.
— Så mycket feedback och service som vi fått från WDG är egentligen helt otroligt. Normalt sett är det extremt mycket att göra men tack vare att WDG hjälpt oss så mycket har det blivit så mycket enklare. De är ju helt suveräna. Vi har skojat om att vi borde ta med dem varje år. Oavsett var vi är. 

WDG — WeDoGolf

***

Oschyssta genvägar — visste du att det här faktiskt är fusk? 
Akta dig. Konsten att fuska på golfbanan förekommer oftare än vad du kan tro. Det finns mängder av möjliga sätt att lura sin motståndare för att skaffa sig fördelar. Ofta med flit, men också många gånger omedvetet. Det är faktiskt många enkla fusk den allmänne golfaren inte känner till. Vi har nominerat de allra vanligaste.
  • Markera närmare hål än ursprungsplatsen — Det är lätt hänt att ”slinta lite” när man sätter ner markeringsknappen. Både för att skaffa sig fördel genom att komma närmare hål eller ge sig själv en enklare puttlinje. 
  • Alltid ha en boll i fickan som plötsligt försvinner så fort personen är utanför banan och letar efter sin boll — Alla golfspelare slår bort sin boll lite då och då. Men långtifrån alla hittar den. Vissa tar då tillfället i akt att smyga fram en boll från fickan och så fort du tittar bort ligger den plötsligt på marken. 
  • Meddela markören ett bättre resultat än det verkliga resultatet — Så gott som alla har varit med om att motståndaren sagt en lägre store än vad som egentligen var fallet. Oavsett om det är medvetet eller inte är det viktigt att rätt ska vara rätt. Annars blir det lätt att börja rucka lite på siffrorna för att få fler poäng i Scorekortet.
  • Förbättra bollpositionen ute på banan utan att droppa — Att flytta sin boll några centimeter kan ge enorma fördelar. Därför låter många inte slumpen i en regelrätt dropp avgöra utfallet. Istället lägger de helt enkelt bollen där det är mest fördelaktigt att ligga.
  • Grunda klubban i vattenhinder och i bunker — Enligt golfens regler är det strikt förbjudet att sätta ned klubban i något av dessa hinder. Detta hindrar långtifrån alla från att känna lite på underlaget på ett otillåtet sätt före sitt slag.
  • Droppa närmare hål — Droppreglerna är det förvånansvärt många som faktiskt inte har koll på. Eller i alla fall säger det i alla fall. Att medvetet ge sig själv en fördel genom att droppa sin boll på ett mer fördelaktigt ställe är därför lätt att komma undan med. 
  • Ta bort gräs för att förbättra bollens läge — Gräs eller andra störningsmoment på bollen är ingen höjdare. Vissa låter sig dock inte påverkas och kan gå så långt från att hugga bort flera kvadratmeter gräs för att kunna slå till sin boll på bästa sätt. Något som verkligen inte är tillåtet. 
  • Mer än 14 klubbor i bagen — Maxantal i bagen under en tävling. Något som många väljer att bortse ifrån. Då ska det bli pliktslag.
  • Inte sänka sig på rundor med över 36 poäng — Fusket tar inte slut när rundan är över, utan kan även fortsätta på hemmaplan. Många tycker att det är fusk att inte höja sitt handikapp. Faktum är dock att det är ännu värre att inte sänka sig. Då skaffar man sig fördelar i form av extra slag på tävling istället för tvärtom.
Har du lärt dig något nytt? Eller har du någon fuskande polare som skulle behöva läsa det här?

WDG — WeDoGolf

***

Började som kompishäng — nu är det Sveriges mest jämställda golfevent
Sagan började som ett enkelt kompishäng på golfbanan. Då tio tjejer bestämde sig för att spela golf och umgås. De döpte dagen till sin egen ”Masters”. Dock kunde de aldrig ana att det skulle bli startskottet för en av Stockholms större golftävlingar. På blott tre år.
— Första året var vi bara tio, sedan blev vi 40 året därpå och i år som är tredje gången vi kör, är vi över 150 stycken. Tidigare har vi bara varit tjejer vilket har varit jättekul men nu har det blivit en annan grej. Jag är väldigt glad och stolt över att vi som tjejer kan arrangera ett så stort och roligt event på golfbanan, säger Lowa Lindvall ordförande och grundare av Green Queens Golf.

Green Queens Golf är en organisation som till en början riktat sig mot tjejer mellan 22-39 års ålder. En målgrupp som verkligen har saknats inom golfen. I takt med att intresset har växt har företaget också börjat öppna sina armar för andra. Nu alltså till och med för killar. Men inte genom att de kan gå med i organisationen, utan som deltagare i Sveriges (kanske världens?) mest jämställda golfevent. Under helgen slog 72 tjejer och 72 killar ut på Kungsängen tillsammans för att tävla i årets Green Queens Masters.
— Den här dagen är till för att väcka glädje för golf. Att genom sporten lära känna nya killar och tjejer med samma intresse och på så sätt hitta nya kompisar. Vi fokuserar självklart på våra tjejer men samtidigt står vi för att golf är något alla ska kunna göra med varandra oavsett kön. Därför känns det extra kul att kunna skapa ett sådant här event där killar och tjejer har kul tillsammans.

Från halv elva på förmiddagen till sent in på småtimmarna höll det oerhört lyckade eventet igång. Vid sin sida hade Green Queens Golf partnern WeDoGolf som är experter på att arrangera härliga tillställningar på golfbanan. Tillsammans skrev de historia och låg bakom en dag som mängder av golfande tjejer och killar kommer att minnas för alltid.
— Jag är jättestolt över vad vår satsning har lett till redan. Många tjejer har redan nu både hittat glädjen med golf och nya vänner för livet tack vare Green Queens. Vår målsättning är att alla alltid ska åka hem från golfbanan med ett leende på läpparna. Då har vi lyckats.

WDG — WeDoGolf

***

Stjärnmäklarens overkliga affär på golfbanan: ”Trodde att jag lät honom vinna”
Niklas Berntzon är mannen bakom mäklarbyrån Eklund Stockholm New York. Tillsammans med sin partner Fredrik Eklund grundade han ett av Sveriges just nu mest välkända företag. Vad som dock inte lika många vet om stjärnmäklaren är att han spenderar väldigt mycket tid på golfbanan. En plats där han trivs som allra bäst.
— Jag älskar miljön inom golf och spelar mer än gärna så fort jag får chansen. Det är så härligt att få röra sig i naturen i Lugo och ro ihop med människor man gillar. Och dessutom addera ett tävlingsmoment. Då kan jag som tävlingsmänniska inte tacka nej, säger Niklas.

Som ung började Niklas Berntzon spela med kompisgänget på Pay & Play-banan i Vårsta. På senare år har stormäklaren dock mestadels hållit till på mer exklusiva anläggningar, ofta i spanska Marbella. Mycket tack vare sitt jobb som han ägnar sig åt så gott som dygnet runt. Därför har möjligheten att kombinera nytta med nöje på golfbanan blivit ett vinnande koncept. Då han både kan ha kul och samtidigt göra affärer.
— En 18hålsrunda med flera timmars umgänge är den absoluta motsatsen till en ”elevator-pitch”. Då affärer är en sorts relation är ju golfbanan en perfekt plats att lägga grunden för ett ömsesidigt gillande av varandra. Sedan kommer affären till dig automatiskt. Misslyckas du att göra affärer här kan du lika gärna sluta göra affärer och bara åka hiss som vanligt istället.

Genom årens lopp har Niklas upplevt många härliga minnen tillsammans med golfen. Det har också lett till många lyckade affärer. Ett tillfälle sticker ut lite extra då stormäklaren tittar tillbaka på affärslivet på golfbanan.
— Jag hade en nästan overklig mäklarhistoria när jag spelade en runda i Florida. Där jag träffade ett svenskt par som gick i vår boll. Som vanligt blir det en del samtal under rundan och det kom fram att de ville sälja sin våning på Östermalm. De gillade mig. Kanske för att de fick vinna. Efter rundan presenterade de mig för tre bekanta som också var ute efter att sälja sina boenden i Sverige.

Jag fick varenda uppdrag. Han kanske trodde att jag var så mycket säljare att jag lät honom vinna. Men jag var kort och gott bara dålig haha. Jag skulle aldrig frivilligt förlora. På sätt och vis så vann jag ändå kan man ju säga så här i efterhand.

Foto: Fredrik Göras – Social minds.

WDG — WeDoGolf

***

Vinnare tävling — bästa psykningen!
Psykningar på banan är helt klart något som berör nästan alla golfspelare. I vissa fall på ett positivt sätt och för andra på ett negativt. Det kan i alla fall vi säga med facit i hand. 

För en tid sedan utlyste WDG i samarbete med Bättre Golf, tips på era bästa sätt att skoja lite med motspelaren på banan. Det regnade fullständigt in förslag. Vissa mer fyndiga än andra. Oavsett humor kan säkerligen alla golfare hitta något av förslagen som ger ett gott skratt. 

Efter en lång och tuff kamp har WDG äntligen kunnat utse en vinnare. Han heter Peter Jakobsson och stod för ett otroligt roligt inslag i debatten med: Oj. Det var en riktig filippinare du slog. Vadå filippinare? Jo, där ligger Manilla!

Som ni alla vet. Smaken är som baken. Men WDG skrattade tveklöst lite extra åt din fyndiga kommentar. Så pass mycket att du inom kort kommer att erhålla två gratis greenfeecheckar som kan användas på över 20 anläggningar runtom i Stockholm. 

Vänligen ta kontakt med Johan Andersson på johan@wdg.se. Han kommer se till att du har checkarna i handen inom de närmaste veckorna. Stort grattis till dig Peter! Och tack till alla er andra som har deltagit. Det fanns som sagt väldigt mycket roligt som fick oss att dra på smilbanden. 

Har ni glömt vad som skrevs? Eller behöver lite nya bra tips? Ta en titt längre ner i bloggen för god inspiration! 

WDG — WeDoGolf

***

Förläng golfsäsongen i Spanien — genom unikt medlemsskap
Nu är det sommar och sol på våra golfbanor runtom i landet. Dock är det tyvärr inte alltför lång tid kvar innan kylan och mörkret börjar komma krypandes igen. Men varför inte slippa höstrusket en gång för alla och förlänga golfsäsongen utomlands? Utan att behöva betala några extra greenfeekostnader. Genom WDG:s otroligt förmånliga Play All-medlemsskap, som inkluderar spel på alla GolfStars banor, finns nu möjligheten att njuta av sol, bad och golf året runt. I detta medlemsskap ingår nämligen greenfee på spanska Lumine. En anläggning som håller absolut högsta klass.
— På Lumine Golf Resort finns två fantastiska 18-hålsbanor och en härlig niohålsbana. Lakes är lång med många vattenhinder i spel, Hills är kortare och mer kuperad, medan niohålsbanan Ruins är en pärla med sin layout, säger Stefan Brikell ansvarig för GolfStars samarbete med spanska Lumine.

På GolfStars 26 banor kan du varje dag njuta av förstklassig golf. Numera alltså inte bara nationellt, utan även utomlands. Och Lumine är inte vilken anläggning som helst. Med fantastiskt klimat, många läckra restauranger och närhet till härliga kuststäder som La Pineda och Cambrils samt till mäktiga storstaden Barcelona, är det lätt att förstå varför den spanska golfpärlan är så populär. Men framförallt är det ju golfen som står i fokus.
— Lumine är en magisk anläggning som alltid är i enormt bra skick. Det är ingen slump att slutkvalet till Europatouren hålls där varje år. Dessutom är klubbens träningsanläggning en av de bästa i hela Europa, säger Stefan.

Bra golf, fint väder, god mat och trevliga aktiviteter i all ära. Det viktigaste på semestern är att bli behandlad på bästa sätt. Något personalen på Lumine är kända för.
— Vi får alltid fina omdömen från kunder som besökt Lumine just för att det är en sådan fantastisk anläggning. Men det som brukar vara absolut mest uppskattat är den personliga servicen på plats. Att man som gäst alltid ska känna sig välkommen och prioriterad. Det är något du definitivt blir på Lumine. Det kan du vara helt säker på.

 

WDG — WeDoGolf

***

Unikt event för unga killar och tjejer — fest hela dagen och kvällen på golfbanan

Är du årets golfdrottning? Eller varför inte årets golfkung? Eller gillar du bara att ha sjukt roligt tillsammans med likasinnade killar och tjejer i samma ålder? Se hit! Lördag den 11 augusti rullar Green Queens Golf nämligen ut röda mattan för alla golfande killar och tjejer i åldrarna 22-39 år. Då spelas nämligen Green Queens Masters, en golftävling som helt saknar motstycke.
— Vi verkligen göra det här till en maxad golfupplevelse. Det kommer att bli en ascool tävling med supermycket fina priser och sen blir det världens golffest. 80 taggade unga killar och tjejer har redan anmält sig så det börjar bli hög tid om man vill ha en plats, säger Emma-Mathilda Steen vice ordförande på GQ Golf.

Anmälningen görs på Green Queens hemsida. Du kan antingen komma ensam och bli tilldelad ett lag eller ta med kompisgänget och anmäla ett lag tillsammans. På startlistan kommer det vara hälften killar och hälften tjejer. Tjejerna går ut på Queens medan killarna spelar på Kings. Efter ett glas bubbel eller alkoholfri dryck som uppvärmning svingar tävlingen igång på Kungsängen Golf. Då spelar killarna slaggolf med handikappreducering medan tjejerna lirar poängbogey. Vinnarna koras sedan till årets queen respektive king.
— Många av oss är singlar och då är det kul att göra ett socialt golfevent då man kan träffa andra tjejer eller killar som spelar golf. Dessutom har en hel del pojkvänner som spelar mycket och då är det roligt att göra något utöver det vanliga tillsammans på golfbanan. Vi i Green Queens jobbar stenhårt mot Vision 50/50. Men inte genom att få bort killarna. Utan att hitta en väg för så många som möjligt att ha roligt tillsammans på golfbanan oavsett kön, säger Emma-Mathilda.

Efter själva tävlingen avslutas dagen med storslagen prisutdelning, middag och fest. Allt på golfklubben. Då vinnarna kommer erhålla extremt fina priser, innan kvällens DJ snurrar igång skivorna och det blir fullt ös långt in på småtimmarna. Dessutom står chartrade bussar redo att ta alla golfare mellan Cityterminalen och Kungsängen. Det finns alltså alla förutsättningar för en fullständigt magisk dag och kväll på golfbanan.
— Vi har i många år haft vår Green Queens Masters eftersom att det annars knappt finns några tävlingar som är upplagda på det här sättet. Vi vill inte att allt ska handla om golfen. Utan oavsett hur det går ska man känna att man fått en grym upplevelse. Golfen är självklart viktig. Men det är ännu viktigare att ha roligt tillsammans.

WDG — WeDoGolf

***

Packa bagen — här är sommarens roligaste tävlingar!
Att tävla är det bästa många golfare vet. Och semestertider är tider då det tävlas som allra mest. I Stockholmsområdet arrangerar många av Golfstars anläggningar fullspäckade tävlingsveckor. Vi har valt ut tre ställen där vi verkligen tycker man bör tävla i sommar.

Gripsholm
Gripsholms tävlingsvecka är i full gång och pågår till och med fredag. Där finns möjligheten att spela klassiska partävlingar som Scramble, Greensome och Foursome. Dessutom förgylls lediga tider med populära inslag som Long Drive-tävling, grill och trubadur. Allt som allt en riktig festvecka i tävlingens tecken.
— En tävlingsvecka är alltid extra speciell. Man tävlar och umgås med både folk man brukar spela tillsammans med och människor man kanske inte träffar så ofta. Många brukar tycka att tävlingarna är så roliga att de vill vara med på allihop, säger Eva Dellbeck platschef på Gripsholm.

Lindö
Golfstars huvudanläggning prioriterar i år kvalitet före kvantitet. Tävlingsveckan har därför kortats ned till tre dagar och pågår mellan 16-18 juli. Precis som vanligt präglas veckan av ett resetema. Tävlingarna varierar rejält både vad gäller upplägg och bana. På måndagen spelas Golfresan on tour, på tisdagen Portugalresan och på onsdagen WAGC. Den sistnämnda är en internationell singeltävling då vinnaren på Lindö har chansen att ta sig hela vägen till världsfinalen i Malaysia.
— Golfveckan har alltid varit en stor tradition på Lindö. Det är många med och spelar och alltid ett glatt humör. I år ska det bli särskilt kul att få visa upp två extra fina banor. Framförallt dalbanan är i fantastiskt bra skick, säger Anna Holmberg som har det operativa ansvaret för golfen på alla Golfstars anläggningar. 

Riksten
På Riksten laddas det för fullt med mängder av ovanliga spelformer när tävlingsveckan går av stapeln den 23-27 juli. Ett spektakulärt inslag är tävlingen”Tre klubbor” då man bara får ta med sig tre valfria klubbor ut på rundan. Ett annat är Powergolfen då det finns två flaggor på varje hål, en med lättare respektive svårare placering. Att sätta bollen i det ”svårare” hålet kan ge dubbla poäng om man lyckas göra en så kallad nettobirdie (spela bättre än sitt handikapp). Som ni förstår finns möjligheten till mängder av unika tävlingsupplevelser i sommar.
— Vi har velat lägga allt fokus på själva spelet och försöka göra det så roligt som möjligt. Roliga tävlingar med roliga människor, det är ju det som är tjusningen med golf. Oavsett om man spelar bra eller dåligt har man kul med härliga människor, säger Marie Jörhorn tävlingsledare på Riksten.

WDG — WeDoGolf

***

 

Först i Sverige — här är storsatsande golfkvinnornas nästa steg
Senaste året har Green Queens Golfs medlemsantal ökat med nästan 500%. Behovet av att skapa en plattform där unga kvinnor kan mötas och kunna delta på event som inte är riktade till en manlig publik är enorm.

”-Intresset bland unga kvinnor att ta upp golfen igen eller att börja spela golf är otroligt stort. Men det saknas kunskap om hur denna målgrupp fungerar, vilket är väldigt viktigt för att klubbarna skall lyckas få in nya tjejer och behålla de tjejer som redan spelar.
Vi på Green Queens Golf har hittat ett lyckat koncept och nu hjälper vi de golfklubbar i Sverige som är intresserade av att lyckas skapa samma förutsättningar för ett lyckat koncept. Vi gör detta främst för att vi vill hjälpa fler unga kvinnor hittar glädjen till golfen. ”

(Säger Emma-Mathilda Steen & Lowa Lindvall som driver Green Queens Golf)

En annan ung kvinnlig entreprenör som också brinner för golfen och som arbetar aktivt för att förändra golfen och få in fler kvinnor till Sveriges golfbanor är Sofie Källström. Sofie har i år både blivit värvad till (YEoS) Young Entrepreneurs of Sweden och hamnat på Företagarna.se succélista ”Unga idéer”.

Hon driver i dag två starka företag som båda har anknytning till golfen (WDG och WDP) och ett framgångsrikt investment bolag Smart Generation Invest.

Och idag skrevs papperna på och nu går Smart Generation Invest in och investera i Green Queens Golf. Tillsammans skall bolagen nu arbeta för att utveckla golfen ytterligare och främja kvinnlig golf.

”-Vi är otroligt glada över vårt nya samarbete mellan Smart Generation Invest och Green Queens Golf, tillsammans kommer vi kunna göra underverk för Golfen här i Sverige” (Säger Sofie Källström)

FOTO: Green Queens Golf

WDG — WeDoGolf

***

 

Golfkliniken — nybörjarnas dröm: ”Får psyka chefen lite”
Funderar du och dina kollegor på att testa golf för allra första gången? Eller är ni ett gäng som drömmer om ett event på banan, men har några på kontoret som är totala nybörjare och därför svåra att få med? Här är lösningen. Ni ska nämligen ta er till golfkliniken eller Golf Clinic som det så fint benämns på engelska. En Golf Clinic är en första glimt in i golfens fantastiska värld. Då du, dina kollegor eller dina kunder får uppleva golfen på riktigt nära håll tillsammans. Något som mycket väl kan bli starten på en livslång hobby.
— Vi anordnar ofta Clinics. Då får de som aldrig rört en golfklubba en första chans att testa sporten på ett avslappnat och roligt sätt. Man får chippa och putta lite, gå en sväng på banan och slå bollar på rangen, säger Patric Otterström PRO på Kungsängen Golf.

En Golf Clinic tar vanligtvis tre timmar. Möjligheten finns att boka rena Clinics men också att genomföra dem i samband med företagsgolf. Då vana golfare får gå ut och spela tävling på banan. Medan totala gröngölingar får chansen att testa avskilt i lugn och ro. Och samtidigt njuta av kollegornas prestationer på banan intill.
— Det brukar vara väldigt avslappnad stämning. Vill man visar vi upp lite roliga tricks som hur man skruvar bollen. Dessutom ligger vår range precis invid banan. Så när chefen kommer förbi brukar vi alltid smyga ner till tee och psyka honom litegrann. Självklart med glimten i ögat, säger Patric.

En Clinic på Kungsängen Golf går på 1500 kronor i timmen. Då är ett hett tips att addera mat separat. Om inte redan företaget styrt upp detta. Tillsammans med WDG anordnar Kungsängen Golf mängder av härliga Clinics för företagare i alla branscher. Eller för privata gäng som är nyfikna på vad det där med golf egentligen handlar om.
— En Golf Clinic är ett jättebra företagsarrangemang. Men också en rolig aktivitet för skolklasser, fotbollslag eller kompisgäng. Det blir en otroligt roligt minne att ta med sig. Eller varför inte starten på en underbar golfkarriär.

WDG — WeDoGolf

***

 

Storslagna midsommarfesten— för alla som älskar golf
Sång, dans, sill och en och annan snaps. Sveriges mest älskade högtid är snart här. Det traditionella midsommarfirandet ser många som en självklarhet. Men det finns faktiskt gott om goda alternativ. Särskilt om man gillar att spela golf.

— Alla har inte cementerade traditioner med stång och allt det vanliga. Så då har man bytt till något man tycker är mycket roligare. Alltså att spela golf, säger Olle Lindahl platschef på International Golf.
Varje år arrangerar International Golf Sveriges kanske största midsommargolf. Förra året deltog cirka hundra glada spelare. Som efteråt bjöds på klassisk midsommarbuffé och tårta.
— Vi brukar alltid ha en härlig stämning här på midsommar. Det är ett perfekt ställe för alla som brinner för golf, säger Olle.
International i närheten av Arlanda strax norr om Stockholm är en väldigt omtyckt anläggning som varje år står som värd för mängder av trevliga arrangemang. Med WDG som partner är International ett ultimat ställe för dig och dina kollegor när ni vill njuta som allra mest. Antingen under midsommar eller vid andra speciella tillfällen.
— International är en anläggning som passar alla typer av golfare. Både de som gillar en utmaning och dem som tycker om att ha roligt. Funderar ditt företag på ett event på golfbanan finns verkligen alla möjligheter till en fantastisk dag.

FOTO: Golfstar

WDG — WeDoGolf

***

 

Få din ekonomi att blomstra — genom tidningsjättens hyllade golfevent
Privata Affärer är Skandinaviens största privatekonomiska magasin. Huvudtidningen kommer ut en gång i månaden, medan systerupplagan Placeringsguiden trycks elva gånger om året. Totalt sett har Privata Affärer cirka 660 000 unika läsare i månaden, 53 procent av dessa spelar eller har spelat golf. För alla dem anordnar det populära magasinet varje år ett event utöver det vanliga tillsammans med WDG.
— Vi erbjöds något som fungerade jättebra och har sedan dess kört vidare på exakt det här konceptet i sju år nu. Då vi kombinerar golf med privatekonomiska råd. Det är oerhört populärt och vi brukar alltid fylla alla platser som finns med taggade läsare.

Heldagen som döpts till Placeragolfen börjar på Lindö Golf redan klockan nio på morgonen och håller sedan på till samma klockslag på kvällskvisten. På förmiddagen får Privata Affärers läsare ta del av föreläsningar från kända och duktiga gäster, som under pratstunden ger privatekonomiska tips. Alltså experter på placering av aktier, fonder och mycket mer vars huvuduppgift är att hjälpa gästernas ekonomi att blomstra. Sedan bjuds det på lunch och spelas golftävling hela eftermiddagen.
— Golfen är självklart höjdpunkten men allt annat som händer är också otroligt uppskattat. Vi har verkligen skapat ett arrangemang som både är väldigt underhållande och ger mervärde. Vi är också oerhört nöjda med WDG. Det är alltid superbra service och så oproblematiskt som det bara kan bli.

Att golf och affärer är en ultimat kombo har väl knappast undgått någon. Under eftermiddagens golfrunda finns gott om tid att knyta nya kontakter samtidigt som man svingar sina klubbor. Med extrema tävlingsmänniskor som undantag, ser de flesta deltagare golf som en social miljö där de går och pratar glatt med sina nya vänner.
— Golf är ett unikt och väldigt trevligt sätt att umgås. Hamnar man bara i rätt boll har man otroligt lång tid på sig att lära känna varandra. Något som historiskt sett har lett till många affärer.

Nöjda herrar på Placeragolfen 2018. Fr.v. Per Hammarlund (Chefredaktör Privata Affärer), Lars Blomqvist (VD WDG), Fredrik Lindberg (Chefredaktör Placeringsguiden). FOTO: Bättre Golf.
***
Här är drömlösningen — om du vill få ut maximalt av din marknadsföring
På golfanläggningar runtom i landet rör sig varje dag tusentals golfare under sommarhalvåret. Över 90 procent av dem antingen äger eller är anställda i ett företag. Därav är nio av tio golfspelare potentiella kunder eller partners till ditt företag. Dessutom överlag en målgrupp med gott om pengar. 
— Tack och lov har golfen på senare år blivit en sport som välkomnar alla typer av människor. Men det går inte att komma ifrån att golf fortfarande överlag är en aktivitet för människor med stark ekonomi. En köpstark målgrupp som är väldigt effektiv att marknadsföra sig emot, säger Johan Almgren som driver JA Akademi på Golfstar Bromma.
Att marknadsföra sig på golfbanan kan vara väldigt roligt och går att göra på många olika sätt. Ett effektivt exempel är att vara hålsponsor och få synas med sitt varumärke på strategiskt utvalda platser. Som på tee-skyltar och flaggorna som sitter i hålkoppen. Alltså ställen golfare bara inte kan missa under sin runda.
— Golfbanan är en plats där du ger dig själv tid. Vilket betyder att när du ser en skylt har du verkligen tid att titta på den. Till skillnad mot om den sitter bredvid en motorväg eller ett ställe som du bara åker förbi. Vilket ger dig goda möjligheter att både hinna läsa och reflektera över vad som faktiskt står. Dessutom är golfbanan en väldigt trovärdig miljö, säger Johan.
Ett annat väldigt effektivt sätt att visa upp företaget på golfbanan är som hålvärd på olika typer av golfevents som tävlingar eller företagsgolf. En hålvärd får direktkontakt med spelarna och kan på så sätt själv berätta om sig själv och sitt företag. Utöver att sprida varumärket och dess budskap skapas alltså även en personlig relation. Som förhoppningsvis har stora möjligheter att leda till framtida affärer.
— Man säger inte bara tjena tjena, utan får ordentligt med tid att sälja in sin produkt eller sitt koncept. Ofta är det golfare själva som är hålvärdar vilket gör dessa möten väldigt trevliga för spelarna. Vårdar man dessa relationer väl finns alla möjligheter att också få göra affärer tillsammans med sin nyfunne vän.
***

 

Därför ska ditt företag ha årets bästa dag på driving rangen
Event på golfbanan har vuxit fram som en oerhört populär aktivitet för företagare runtom i landet. Vad som däremot är mer ovanligt men ett minst lika bra alternativ är att hålla sin tillställning på driving rangen. Ett ställe som roar både nybörjare och mer rutinerade golfare.
— Rangen är en otroligt bra plats för ett företagsevent. Det vanliga konceptet är att gästerna står på en rad och får en klassisk grupplektion. Men är man innovativ och nytänkande går det att hitta på mycket annat roligt. Jag brukar vara noga med att alla som kommer hit får ta med sig en så kallad snackis hem. Så att de fortsätter prata golf på kontoret dagen efter, säger Johan Almgren som driver JA Akademi på Golfstar Bromma.

Det finns alltså flera sätt att arrangera företagsgolf på driving rangen. Utöver den klassiska golflektionen går det att hålla jippon som femkamp eller andra roliga tävlingar. Även går det att få möjlighet att prova sprillans nya golfprodukter man normalt sett aldrig kommer i närheten av.
— Jag brukar lägga upp ett smörgåsbord då mina gäster får möjlighet att testa fem eller tio nyheter inom branschen. Ett event ska vara en happening som ska sticka ut och vara underhållande oavsett målgrupp. Så det är viktigt att anpassa sig och hitta olika lösningar beroende på vad gästerna är ute efter, säger Johan.

En myt som finns inom golfen är att man måste vara duktig innan man ska våga ge sig ut på banan. Något Johan Almgren inte alls håller med om. Tvärtom menar han att det är nybörjare som behöver gå ut på banan som allra mest. Medan de som är lite duktigare överlag borde lägga mer tid på rangen.
— Många tror att nya spelare borde stå och nöta på rangen. Men det är minst lika viktigt att göra det oavsett nivå. Du kan hela tiden utvecklas och då är rangen ofta det bästa stället att träna. Dessutom har man alltid väldigt roligt där.

WDG — WeDoGolf

***

 

Nyckeln till att mätta hungriga golfare
Gillar du också att njuta av god mat och trevligt sällskap på en mysig plats? Skynda inte hem till middagen utan stanna istället kvar på golfklubben och njut av en gastronomisk resa i en fantastisk golfmiljö. Det finns nämligen mängder av läckra restauranger med fantastiska krögare tätt intill banan. Som är experter på att fylla energidepåerna, före, under och efter rundan.
— När man tittar på vad som är populärt bland golfare är det ofta produkter med snabba kolhydrater som korv, läsk och bars som snabbt ger ny energi. Men det är också många som gärna stoppar i sig något ordentligt. Personligen hade jag käkat en schysst Ceasarsallad innan rundan, säger Mark De Beer platschef på Brollsta Golf, Lövsättra Golf och Waxholm Golf.

Mark De Beer har många års erfarenhet som golfkrögare. Livet som kökschef på en golfanläggning är långtifrån någon barnlek. Golfare är överlag väldigt medvetna om vad de stoppar i sig och har därför höga krav. Maten ska helst vara både vällagad och snabbt hamna på tallriken. Dock är det inte matlagningen som är nyckeln för en framgångsrik golfrestaurang.
— Det finns inga genvägar utan det är svårt att få till bra golfmat. Men tro det eller ej är kioskverksamheten allra viktigast. Många nöjer sig med en kaffe och macka, säger Mark.

Det finns en speciell macka som ligger golfare extra varmt om hjärtat. Självklart handlar det om den så älskade golfmackan. Smörgåsen som består av ägg och ostekt falukorv är en bästsäljare på var och varannan klubb.
— Golfmackan är utan tvekan det som säljer mest. Helt enkelt för att den är väldigt god och man blir snabbt mätt. Den har varit populär i årtionden. En riktig svensk klassiker.

WDG — WeDoGolf

Vad stoppar du i dig i samband med din golfrunda?

***

 

Smarta knepen som skalar ditt handicap med minst tre slag
Gränsen mellan att vara en fantastisk golfspelare och en riktig amatör är ofta hårfin. Tack vare några små detaljer kan du faktiskt ta ditt spel till en helt ny nivå. Vilket definitivt kommer att synas på scorekortet. Här kommer fem kanontips på vad du kan göra för att sänka ditt handicap.  

Uppvärmning — Kan vara det absolut viktigaste inom golfen. Statistik visar att korrekt uppvärmning ger dig dubbelt så bra förutsättningar första tre hålen. Kalla muskler gör att du blir två till tre centimeter kortare i din uppställning till bollen. Analyserar vi detta i relation till golfbollen som är fyra centimeter, är det nästan garanti på att du toppar bollarna tills du blir varm och istället har ställt om till en duff.

Pre-shot routine — Att ha en plan för varje slag på rangen (utöver bollträff) gör att du kommer att vara mer fokuserad på banan och inte ”glömma” bort vad du har tränat på.

Positivt mindset— Om du har läst tidigare blogginlägg vet du vilken stor skada en psykning kan göra. Detta gäller även din mentala status. Genom att tänka positivt och koppla bort stress undviker du effektivt dessa illdåd vilket kommer att synas i scorekortet. Fokusera inte på problemen. Hur många gånger har du inte tänkt: ”slå inte bollen i vattnet” men ändå sedan hamnat där? Den mentala styrkan är golfarens bästa verktyg. Tänk alltid att du håller i din favoritklubba. Då har du tveklöst större chans att lyckas med ditt slag.

Leva med swingen — Fade, Draw, Slice eller Hook på dina slag? Det behöver inte betyda att du måste göra om din sving fullständigt. Ibland kan det faktiskt vara bättre att anpassa dig till det swingspår du har. Särskilt om du är mitt i en runda. Större förändringar bör alltid vara väl genomtänkta och övas in på drivingrangen före eller efter din runda.

Vätske- och energipåfyllning — Superviktigt under en runda för att du ska kunna hålla fokus under 18 långa hål. De flesta golfare har säkerligen upplevt riktigt bra första nio hål för att sedan krascha ordentligt sista nio. Detta kan mycket väl bero på ditt pitstop i klubbhuset. Viktigt alltså att både hålla igång och fylla på med rätt energi i halvtid. Så att du har samma fokus när du kliver ut på tian som du hade innan.

WDG — WeDoGolf

Vilket är ditt bästa tips för att lyckas göra en bra runda?

***

 

Briljanta slogans — så profilerar du ditt företag på golfbollen
Dryckesföretag — Grip it and sip it.
Försäljare av myggmedel — Nature’s way of feeding mosquitos.
Revisonsfirma — I don’t find it hard to meet expenses. They’re everywhere.
Klockleverantör — You can’t be late until you show up.
Försäkringsbolag — Watch your step, it could be your last.

Ovanstående är klockrena exempel på hur ett företag ska gå tillväga för att profilera sig på bästa sätt. Att profilera sitt företag med olika produkter är väldigt roligt men också extremt viktigt. På senare år har golfbanan vuxit fram som en väldigt gynnsam plats att synas på. Genom ”branding” av pikétröjor, vattenflaskor, handdukar, bollar och andra golfprylar, för att visa upp företaget på ett positivt sätt. Just att trycka slogans på golfbollar är en populär trend som också är oerhört effektiv.
— Att trycka loggor eller budskap på golfbollar är ett enkelt och smidigt sätt att nå ut till många samtidigt. Det viktiga för att lyckas är att trycket sticker ut. Vi på WDP är väldigt anti-visitkort och vill istället skapa produkter som inte bara hamnar i en byrålåda, utan är både bra och roliga att använda. Bollar behövs ju alltid om det ska gå att spela golf. Så det är en produkt som berör alla golfare, säger Silva Pilarv VD på WDP.

WDP är en reklambyrå som brinner för att profilera kunder i alla möjliga branscher. Tack vare det nära samarbetet med WDG blir det mycket golfprodukter, framförallt bollar. Genom loggor, slogans eller budskap på bollarna får företagen stor synlighet. Dessutom går det att hitta på andra finurliga lösningar. Exempelvis erbjuder flera företag rabatter på sina produkter till personen som hittar och lämnar in en specifik boll. På så sätt får inte bara folk upp ögonen för företaget, utan konsumerar också företagets produkter.
— Golfbollar kan ju hittas av vem som helst. De vanliga är ofta bara vita och tråkiga. Därför är det lätt att designa en boll som sticker ut med olika tryck och färger. Det är bara att tänka ”Outside the box”, säger Silva. 

Vilken rolig slogan skulle du sätta på din boll?

WDG — WeDoGolf

***
Fyndiga tävlingar i tävlingen — som förgyller din företagsgolf
De flesta tycker att det är grymt kul att tävla på golfbanan. Genom handikappsystemet går det på ett smidigt sätt att tävla med dina kollegor, kunder och partners oavsett nivå. WDG skräddarsyr golfevents för både små och stora företag. Genom förstklassig tävlingsservice hjälper företaget till med utskrift av startlistor, banguider, incheckning, mottagning av scorekort och sammanställning av resultatlistor. Dessutom dokumenteras hela dagen och ger er ett minne för livet. Utöver det traditionella tävlingsmomentet finns också många roliga sätt att utmana varandra under rundans gång. Här kommer förslag på flera populära ”tävlingar i tävlingen” som du kan använda under ditt golfevent tillsammans med WDG.

Närmast hål: Klassiker. Går helt enkelt ut på att hamna så nära hål som möjligt. 

Longest drive: Också en klassiker. Här handlar allt om att få iväg bollen så långt som möjligt. 

Rakast drive: Ett rep läggs ut eller streck målas mitt i fairway och det gäller att komma så nära markeringen som möjligt.

Vit och svart flagg: Man har två hål på samma green varav det ena (svarta) är riktigt svårt placerad men låter dig dra av ett slag på scorekortet.

Hinderböter: Vid träff av hinder (vatten, bunker, out of bounds osv.) får spelaren böta en viss förutbestämd summa som skänks till vinnaren eller välgörenhet. Vem som har fått böta mest brukar bli en het snackis efter rundan.

Närmast rutan: Forma en stor ruta på banan. Den som hamnar i rutan får dra av ett slag på sin score på hålet. Rutan kan bytas ut mot ett varumärke om företaget söker lite extra exponering.

Mackan: Den svåra konsten att lyckas få bollen att studsa fram i ett vattenhinder innan den når green. 

Bästa backspinn: Mäter avstånd från nedslagsmärke till där bollen stannat. OBS: Bollen måste spinna tillbaka mot riktningen den kom ifrån för att klassas som backspinn.

Gissa längden: Utslagen mäts och spelarna får gissa längden. Närmast vinner. Slag under 100 meter räknas inte. 

Fel vinkel: Tvingar spelarna att svinga motsatt håll mot vad hen vanligtvis gör. Brukar leda till en hel del skratt.

Marshmallowtävling: Partävling när den ena peggar upp en marshmallow för att sätta den rakt i medspelarens mun. Svårt men långtifrån omöjligt.

Köp av Mulligan: Vid ett totalt misslyckat slag kan en spelare köpa ett nytt försök. Alltså få slå om slaget utan plikt. Pengarna skänks till vinnaren eller välgörenhet.

Beat the pro: En pro slår ut före spelarna som sedan ska försöka komma närmare hålet för att få ett pris.

Driver på Par 3-hål: Alla spelare använder driver på utslaget istället för ”rätt” klubba. Krävs att det inte är något hinder framför hålet. Då blir det tufft att hamna riktigt nära.

Filma alla slag: Kan bli en hel drös roliga highlights som ni kan publicera på hemsidan.

Har du testat någon av dessa fyndiga tävlingar? Annars är det dags att göra företagstävlingen lite roligare genom ett eller flera av dessa härliga knep!

WDG — WeDoGolf

***

 

Slår hål på myten om klassiska ursäkten — därför är det ditt största misstag
”Det finns ingen tid över för golf.”
”När jag fick barn hamnade golfklubborna på hyllan.”
”Någon i familjen fick ju offra golfen.”
”Jag tänker börja spela golf igen när barnen blir äldre.”

Känner du igen dessa ursäkter? Då är det slut på det nu. Janina Väistö är både mamma och försäljningsansvarig på Part Time Home på heltid. Dessutom spelar hon mycket golf. Ett livspussel många ser som en omöjlighet.
— Folk försöker pränta in att man inte hinner spela golf som småbarnsförälder men det är inte sant. Det gäller bara att hitta smarta lösningar. Jag gjorde om vår barnvagn till en golfbag och stoppade i klubborna. Sen gick jag ut och spelade nio hål på banan medan min son sov i ”bagen”. Det gick hur bra som helst, säger Janina.

En effektiv metod Janina tagit till sig är företagsgolf. Genom företagsgolfen får hon möjligheten att byta jobbmöten inne på kontoret mot frisk luft och härlig stämning utomhus. Då affärskontakter på bara några få timmar blir till goda vänner genom att dela glädje och besvikelser på banan. Därigenom kan Janina utnyttja sin tid till max och samtidigt prioritera familjelivet under lediga timmar.
— Golf är en fantastisk sport att göra tillsammans med familjen eftersom alla kan spela på sina egna villkor. Det spelar ingen roll hur duktig man är eller om man håller olika nivå. Det går ändå att ha kul tillsammans.

Det är alltfler mammor och pappor som väljer att följa i Janinas fotspår. Många av kvinnorna är medlemmar i Green Queens. Organisationen som gör allt för att fler kvinnor mellan 22-39 ska spela golf. Framförallt genom deras forum på Facebook som dagligen bjuder in till gemensamma golfrundor. En supermöjlighet att både kunna ha ett flexibelt schema och samtidigt lära känna nya vänner som delar samma intresse.
— Lägg inte klubborna på hyllan, utan se möjligheterna som finns istället. Om några år kanske du sitter med din son eller dotter vid en golfbana. Då kommer det vara fantastiskt kul att kunna gå ut och spela tillsammans.

WDG — WeDoGolf

***

 

Så psykar du din motspelare till vansinne
Det finns få saker som är så roliga som att tävla mot dina polare eller kollegor på golfbanan. Att skapa den där lilla extra spänningen under rundan genom att se vem av er som lyckas bäst för dagen. Fast vi har alla den där polaren eller kollegan som är så otroligt duktig att du gång på gång får åka hem och deppa efter en jobbig förlust. Men nu är det slut på det. Här är ett par smarta kommentarer som enkelt kommer få honom eller henne ur balans och samtidigt få dig att bli den som går hem med segern i bagaget nästa gång.

  • Var har du vänster tumme i baksvingen?
  • Bra putt, det är du igen!
  • Varför gör du alltid en åtta i baksvingen?
  • Vart kan jag skicka fakturan för långsamt spel?
  • Andas du in eller ut när du slår?
  • Du toppade en del på rangen såg jag!
  • Tänk inte på vattenhindret! (motståndaren kommer garanterat att slå den dit)
  • Skall du verkligen swinga lika långsamt som du gjorde på förra hålet?

Eller om det är du som är den duktiga golfaren i gänget kan du göra som Tiger Woods: Gå fram till motståndarens boll och utbrist med förvånad röst ”Det där är ju inte min boll. Min boll ligger 50 meter längre fram.”

Är du redan nu sugen på att testa de här fyndiga kommentarerna på dina kollegor? Boka in din företagsgolf med WDG!

(PS: Gränsen mellan fyndigt och elakt är hårfin. Se till att sköta dina psykningar på ett snyggt och fyndigt sätt.)

WDG — WeDoGolf

 ***

 

Golfarens hysteriskt roliga gloslista — ett måste att kunna på företagsgolfen
Det finns gott om härliga termer att använda under en golfrunda. I samarbete med WDG:s marknadschef Johan Andersson har vi plockat ut tjugo stycken fantastiska golftermer varje golfare bör ha i sitt vokabulär.

Guttaperkaboll — Ett klassiskt ord som levt kvar ända sedan 1800-talet, just tack vare sin fyndiga klang. Guttaperka är ett gummiliknande material som tillverkades av latex. Om din medspelare klagar på bollen kan du föreslå att personen ska testa att spela med en guttaperka istället 😉

Tourbite — När en spelare får ordentlig backspinn på bollen, precis som proffsen ofta får ute på de stora tourerna. Backspinn innebär givetvis att bollen spinner tillbaka mot dig som spelare efter att den har träffat marken. Ett häftigt slag som alla golfare drömmer om.

Mask — När det ligger någonting mellan golfboll och hål som försvårar färdvägen mot målet. Ett hinder som exempelvis ett träd som måste slås över, på sidan om eller från (åt fel håll i spelriktningen) för att kunna nå fram till hål. Se till att akta dig från att ligga mask. Det är ingen höjdare.

Socket — Det finns gott om slag som verkligen bör undvikas på en golfbana. Det kanske värsta av dem alla är en socket då bollen träffar skaftet på klubban och går 90 grader åt fel håll. Börjar man slå sockets så är detta ett svårt virus att bli av med så då är det bara att kontakta din lokala Doktor Pro direkt.

Brassie — Beteckningen på en trätvåa. En klubba som väldigt sällan finns i bagen och därför få känner till. Har du någon gång testat att slå med en brassie är du antingen en erfaren golfare eller en komplett nybörjare om du råkat få för dig att det är ett bra alternativ 😉

Fore — Alla golfares stora skräck. Att behöva skrika åt andra människor att ducka för ett slag som förmodligen är totalt misslyckat. Ett ord dessvärre alla spelare kommer få användning av förr eller senare. OBS: En gyllene regel är att hellre ropa en gång för mycket än en gång för lite.

Skav — När ett slag går riktigt snett. Det är då du kan skrika ”Bra skav” om du spelar med en polare eller ”Fore” för att hjälpa dina medspelare 😉

Crisp — Har du sönder din putter eller glömmer den hemma finns en lösning. Du kan nämligen slå en crisp, vilket betyder putta med en annan klubba. Inte det lättaste men det är värt ett försök om inga bättre alternativ finns.

Torv — När en spelare slår upp en grästorv med klubban. Det är lätt att ta i så mycket att man får med sig halva gräsmattan och tvingas laga banan innan det är dags att ”harva” på igen.

Megaduff — När torven flyger längre än golfbollen. Tro det eller ej, det är faktiskt vanligare än man tror.

Skugga — När en medspelare stör en putt med sin skugga. Kan vara både genom att den mörklägger bollen eller linjen dit bollen är tänkt att rulla för att slutligen nå hålet. Ett klassiskt misstag bland orutinerade och ouppmärksamma golfare.

Floridaboll — En boll som fiskats upp i ett vattenhinder och säljs begagnat. Invånarna i Florida var först med att implementera denna smarta lösning och fick sota för det genom att bli relaterade till gamla använda bollar. Har man tur kan man fylla bagen under rundan med en och annan Floridaboll som kompensation för alla bollar man själv matat vattenhinder med genom åren.

Gimmie — När bollen är så pass nära hål att du får den av dina medspelare utan att behöva slå bollen i koppen. Alla golfares dröm att slippa dessa korta puttar som dessutom snabba på speltempot. Men akta dig för att kräva för mycket. Det kan lätt leda till dålig stämning.

Topp — När en spelare träffar för högt upp på bollen och den får en lägre bollbana än vad som borde vara fallet. Ett slag man helst av allt vill undvika men tyvärr är väldigt vanligt, särskilt för ovana eller ej uppvärmda golfare.

Sorkdödare — När en spelare toppar bollen så mycket att den knappt lämnar markytan, utan rullar eller småstudsar fram. Då får alla sorkar och andra djur som lever på banan ducka för att ha livet i behåll.

Råpluggad — Boll som ligger så djupt begraven under någonting att det inte ens är någon idé att slå den. Man får helt enkelt glädjas sig åt att bollen hittats, gräva fram den, offra ett slag och kämpa vidare.

Sky — Slaget som går högre än det går långt. Lämnar nio av tio gånger ett märke ovanpå din driver som ett olustigt minne. Polera eller köp ny utrusning om du har detta signaturmärke samt pegga lägre, är heta tips.

Stans — Hur fötterna är placerade i relation till bollen när man ska slå. Det är otroligt viktigt med en bra stans och bollplacering för att bli en framgångsrik golfare.

Punch — När golfbollen placeras längre bak i stansen för att golfslaget ska få en lägre bollbana. Bollen ska alltså snarare ligga vid den bakre foten än mittemellan fötterna. Ett slag som kräver mycket träning eller enormt mycket tur.

Mulligan — När medspelarna är så schyssta att du får slå ett andra slag från tee utan att få plikta (ge bort ett slag). Det är lätt att fuska med reglerna så akta dig för spelare som gång på gång slår nya slag och hävdar att det är en mulligan. Kan även kallas för liten hink på första tee.

Pilsnerboll — När ett slag blir så misslyckat att personen måste bjuda sina medspelare på öl. Sedan lång tid tillbaka har även en provisorisk boll benämns som en pilsnerboll. Givetvis ett favorituttryck för törstiga golfare 😉

WDG — För dig som älskar golf och siktar mot nya affärer

Som du märker finns det gott om underhållande termer att roa sig med på golfbanan. Är du redo att använda dem tillsammans med dina kollegor? Kontakta WDG och boka in ett hysteriskt roligt event på golfbanan!

Boka ditt event med WDG

***

 

”Ser väldigt ljust på anläggningens framtid i samarbete med WDG”
Den stora golffamiljen GolfStar fortsätter att växa. Senaste klubbar in i gemenskapen är Tjusta och Grödinge. Detta betyder att GolfStars medlemmar numera även kan använda dessa två som spelplatser gratis under säsongen 2018. Dessutom finns goda möjligheter att arrangera trevlig företagsgolf. Att bli en del av GolfStar innebär även samarbete med WDG något de båda klubbarna ser fram emot.
— Jag tror verkligen på företagsgolfen som fenomen och har under flera år varit inne på att samarbeta med WDG eftersom jag har vetat att de är otroligt duktiga på vad de gör. Jag som klubbchef har haft väldigt många bitar att ta tag i och då har det varit lätt att företagsgolfen blivit lidande vilket är extremt synd. För vi har goda möjligheter att anordna fantastisk företagsgolf på vår fina anläggning, säger Carl-Adam Groth, GM på Tjusta Golf.

Trots goda förutsättningar för en härlig golfupplevelse har både Tjusta- och Grödinge Golfklubb haft svårt att kontinuerligt locka folk till sina respektive anläggningar under de senaste åren. Framför allt har företagsgolfen fått stå åt sidan i jaken på privatkunder, en situation som nu kommer att förändras. För tack vare samarbetet med GolfStar får de båda anläggningarna nu möjlighet att ta hjälp av WDG som är experter på den affärsmässiga biten. Något som kommer att leda till att både Tjusta och Grödinge finns tillhands som attraktiva platser för företagsgolf.
— Jag ser väldigt ljust på klubbens framtid i samarbete med GolfStar och WDG. Vad gäller företagsgolf är jag övertygad om att detta kommer att leda till fler sponsorskap, partners med stående tider och olika typer av events. Golfspelet ska alltid vara i fokus på vår anläggning men golfen är också ett bra sätt att skapa nya kontakter. Med WDG:s kunskaper och kontakter hoppas vi att många golfare ska få glädje av det hos oss, säger Carl-Adam.

Tjusta ligger vägg-i-vägg med Kyssinge, en av GolfStars populäraste anläggningar. Ett gynnsamt läge för att göra spelplatsen strax norr om Stockholm till ett riktigt ”golfmecka”. Grödinge däremot ligger till skillnad från nästan alla GolfStars anläggningar, söder om huvudstaden. Detta innebär att företagare söder om Stockholm nu får ett logistiskt fördelaktigt alternativ när de planerar att arrangera en tillställning på golfbanan.
— Geografin ser ut som den gör och det är ju vedertaget att man gärna håller sig på den södra eller norra sidan om stan. Då är det ju klart att vi som klubb på södersidan blir ett gott alternativ till alla som vill anordna företagsgolf via GolfStar och WDG. Det är klart att GolfStar och WDG har betydligt större muskler och kontaktnät än vad vi själva har. Så samarbetet med dem kommer leda till att det blir mer företagsgolf hos oss tack vare WDG, säger Bill Söderberg klubbchef på Grödinge Golfanläggning.

FOTO: GolfStar

Läs mer om WDG här.

***

 

”Varför skulle inte kvinnor kunna vara lika duktiga på affärer som män?”
Sedan ett par veckor tillbaka existerar Sveriges första kvinnliga golfklubb. En klubb som bildats av organisationen Green Queens Golf i samarbete med GolfStar och WDG. Green Queens Golf riktar sig framförallt till tjejer mellan 22-39 år, en målgrupp som i de flesta fall är extremt få inom golfen. Genom att kombinera umgänge och golf med likasinnade har Green Queens Golf på mindre än tre år lyckats locka till sig hundratals kvinnliga spelare från hela landet. En expandering som under senare tid har skett med stöd från WDP (systerbolag till WDG) som har hjälpt Green Queens Golf med att ta den redan framgångsrika verksamheten till en ny nivå.
— Vi har sedan en tid tillbaka jobbat väldigt tajt med både WDP och WDG. De är vårt promotionbolag och har hjälpt oss med mycket som till exempel att trycka våra kläder och förbereda events som vi kommer ha under säsongen. De vill verkligen satsa på tjejgolfen och vårt samarbete utvecklas hela tiden i rätt riktning, säger Emma-Mathilda Steen, vice ordförande på GQG.

Framgångssagan Green Queens Golf bara fortsätter att växa. Under säsongen kommer den nystartade kvinnliga golfklubben att åka på turné runtom i landet för att hitta nya tjejer att umgås och spela golf tillsammans med. Dessutom kommer organisationen under säsongen att arrangera två stora events i samarbete med WDG. En heldagsaktivitet som döpts till Masters som går av stapeln på Kungsängen och är en tävling både individuellt och i lag mellan 72 killar och 72 tjejer med efterföljande fest på GolfStars omtyckta anläggning. Dessutom väntar en golfresa till härliga Lumine där GolfStars medlemmar som väljer att uppgradera sitt medlemskap (till ett medlemskap där Lumine ingår) numera spelar helt gratis.
— Vi och WDG har samma mål eftersom de också vill satsa mycket på tjejer. De är väldigt måna om att tjejgolfen ska komma igång och då får man inte glömma bort businessdelen som är viktig. Golfbanan är en väldigt effektiv plats att starta affärsrelationer så genom WDG har vi en väldigt bra möjlighet att visa att vi kvinnor är duktiga i affärsvärlden också, säger Emma-Mathilda.

Golf är en bransch präglad av konservativa män. En situation som tack vare samarbetet mellan WDG, GolfStar och Green Queens Golf kan komma att förändras mycket inom kort. Den nystartade kvinnliga golfklubben ser samarbetet med Stockholms största golforganisation som ett gyllene tillfälle att få fler businesskvinnor att bli framgångsrika på golfbanan.
— Det beror givetvis på på vem man träffar men jag tror kvinnor generellt har svårare att få respekt. Det blir fortfarande ofta lätt att man blir klappad på huvudet. Men jag menar varför skulle inte en kvinna kunna vara lika duktig på affärer som en man? Det är ju inte så att kvinnor är sämre än män. Det är väldigt inspirerande att situationen nu börjar förändras. Där har vi WDG att tacka för mycket eftersom att de hjälper oss på den resan.

Personen som är ansvarig för WDG:s storsatsning på kvinnliga golfspelare är företagets grundare Sofie Källström. Hon säger följande om samarbetet med Green Queens Golf.
— Personligen har jag stort engagemang i frågan om att lyfta kvinnor i affärsvärlden. Genom min karriär har det alltid varit männen som fått mest synlighet något jag vill förändra, bland annat genom denna satsning. Vi kommer lägga stor vikt på detta samarbete med Green Queens. Det finns stor kompetens i denna grupp unga kvinnor med representanter från många olika branscher. Vår målsättning med samarbetet är att förändra golfbranschen genom att få ännu fler beslutsfattande företagarkvinnor. I framtiden vill vi kunna ha företagsevent på golfbanan med lika många kvinnor som män. Vi är alla ansvariga för att så blir fallet.

Boka ditt företagsevent på golfbanan med WDG

***

 

Därför har golfspelare talang för poker
Poker är världens mest populära kortspel. Det vanligast förekommande spelsättet heter Texas Hold Em. Då får varje spelare två kort var och det gäller att avsluta varje omgång med bäst ”hand”. Detta genom att antingen sitta med det högsta värdet eller lyckas få motspelare med bättre kort att kasta bort dem under spelets gång. Detta att ”bluffa” som innebär att satsa pengar i form av så kallade marker och därigenom få motspelaren att ge upp omgången innan man vet vem som har bäst kort. Som ni hör är poker alltså tveklöst en kombination av spel och strategi.
— Man måste förvalta sina marker och veta när man ska använda dem. Det är viktigt att ha en tydlig strategi. Men den varierar mycket beroende på vem man spelar med. Det går aldrig att bluffa en nybörjare. Det är som att dribbla av någon som inte har bollsinne och bara står kvar, säger Mauritz Altikardes tidigare ordförande i Pokerförbundet.

Mauritz Altikardes har enorm erfarenhet av att arrangera trevliga pokerevenemang i alla dess former. En av årets stora företagsevents kommer att ske i samarbete med golfen. Tillsammans med WDG ska Mauritz få golfspelare i Storstockholm att fatta tycke för poker.
— Golf och poker är lika eftersom båda är väldigt sociala events. Det gör att man lär känna folk snabbt och skapar en bra relation. Man märker när två personer som gillar golf träffas. Då blir de som bröder och systrar direkt och så fungerar det mycket inom pokern också. Utöver att skaffa vänner finns ju även en stor affärsnytta ute på banan liksom vid pokerbordet. Det finns stora möjligheter att öppna dörrar till långa och framgångsrika affärsrelationer, säger Mauritz.

Det finns oerhört många likheter mellan golf och poker. Den största är att de båda sporterna i grunden handlar om strategi. För att lyckas vid pokerbordet liksom på golfbanan krävs ett strategiskt och långsiktigt tänk som många gånger inte handlar om att ta den snabbaste vägen till framgång. Dessutom är både poker och golf en miljö där det går att stänga ute allt annat i livet och bara njuta för stunden.
— Man måste ha rätt fokus när man spelar både golf och poker om man ska bli framgångsrik. Den rätta attityden och inställningen måste alltid vara där. Det är därför jag tror att väldigt många pokerspelare också spelar golf. För att de båda bygger på samma upplägg. Att vara i en miljö med likasinnade, tävla och bara ha trevligt här och nu.

Gå med i WDG:s Business Club

Vill du vara med i WDG:s Business Club och få möjligheten att spela poker den 11 april? Kontakta WDG!

***

 

Göran Zachrisson: ”Så jobbar de som är skickligast på affärer”
Göran Zachrisson är tveklöst en av Sveriges största golfprofiler genom alla tider. Den legendariske tv-profilen har under många decennier skämt bort golfälskare med sina härliga anekdoter. Kommentatorn har även spelat mycket golf själv. Han vet hur en golfrunda blir som allra bäst.
— Det uppstår alltid en härlig stämning i en fyrboll. Man går runt och berättar trevliga historier samtidigt som man spelar. Sedan är det skönt att vara ute i solen också. Och om det regnar ser man vilka som tål, säger Göran.

Genom årens lopp har Göran Zachrisson varit på många trevliga tillställningar på en golfanläggning. Särskilt blickar han tillbaka på ett evenemang några år tillbaka när han själv fyllde jämnt och bjöd ut sina vänner för att umgås på golfbanan under en hel dag. Och med en väl utarbetad startordning såg han till att alla fick chansen att lära känna varandra.
— Vi var 30 personer som jag lottade ihop i olika fyrbollar. Man spelade sex hål och bytte sedan till nya konstellationer. På så sätt fick alla möjligheten att spela med alla och det var väldigt lyckat. Sedan åt och drack vi gott tillsammans innan vi tog gemensam buss hem, säger Göran.

Göran minns den trevliga dagen med glädje. En dag som uppskattades av många. Utöver att fira en god vän med golf, mat och dryck fick de även chansen att lära känna nya bekantskaper. Och vem vet. Kanske ledde det till en och annan affär.
— Det är inte säkert att det ledde till någon direkt affär men mina gäster fick nya kontakter. Att få en god relation och därigenom skapa förtroende för varandra. Det är så de som är skickligast på affärer jobbar. De lägger affärerna i bakfickan när man umgås och tar fram dem vid ett bättre tillfälle.

Kontakta WDG för din företagsgolf

***

 

Göran Zachrisson: ”Där sker affärerna”
Det finns knappast någon med mer kunskap om golf än Göran Zachrisson. Sveriges kanske största golfprofil genom tiderna har pratat eller skrivit om sporten i sitt hjärta sedan unga år. Idag snart 80 år gammal gör han fortfarande mängder av gästspel som röst i Viasats tv-sändningar. Genom årens lopp har Göran bildat sig en tydlig åsikt vad gäller golfens koppling till affärer.
— På golfbanan umgås man och spelar. Men en trevlig runda kan mycket väl leda till att man träffas efteråt. Golf är ett spel då man enkelt märker vad det är för person man har att göra med. Särskilt genom att se hur personen hanterar motgångar. För det är ju en del av spelet.

Genom företagsgolf kopplas affärsmän ihop med likasinnade i samma bransch. Då finns goda möjligheter att börja en relation med personer som både delar ens affärsmässiga- och fritidsintresse på bästa sätt. Detta är något Göran tycker är mycket positivt. Dock är han tydlig med att affärerna ska vänta till efter att rundan är färdigspelad.
— Man gör aldrig affärer på golfbanan utan de sker i klubbhuset. På golfbanan har man trevligt och berättar roliga historier. Det är givet. Däremot skapar du goda kontakter och det är ju det viktigaste. Att man vet vem man ska vända sig till när man väl ska göra affärer.

Den legendariske kommentatorn ser tveklöst företagsgolf som ett gynnsamt koncept till starten på en bra affärsrelation. Men en livstid inom arbetslivet har fått Göran att inse att han själv inte är någon affärsman.
— Jag håller inte på med affärer. Därför att jag helt enkelt inte vet hur man gör. Jag är en annan sorts människa med andra kvaliteter och lämnar affärerna till dem som har koll. Det kan dock hända att jag träffar någon och det uppstår en kontakt som gör att vi fortsätter att umgås. Då kan det ju sluta i en affär ändå.

Kontakta WDG för din företagsgolf

***

 

Så fixar du årets event — mitt på golfbanan
Ett affärsmöte kan vara stelt, tråkigt och meningslöst. Men varför inte släppa på spärrarna och göra den första tiden tillsammans både rolig och värdefull? Och samtidigt få vara ute i den friska luften, umgås genom ett intresse som ni båda delar och göra affärer?

Så gott som alla bra samtal börjar med en gemensam nämnare. Och golf är en sådan i allra högsta grad. Det finns mängder av exempel på att de bästa affärsrelationerna har startat på golfbanan. Ett koncept som WDG har tagit fasta på och förädlat i allra högsta grad. Året om arrangerar företaget event i alla dess former på eller i anknytning till golfbanan. Ett klockrent forum för dig som lika gärna pratar vinstmarginal som bunkerslag.

Så vad väntar du på? Varför inte utnyttja ditt brinnande golfintresse och bjuda in till en fantastisk teambuilding-dag eller sommarfest ute på golfbanan?

Genom WDG finns gott om möjligheter:

  • Introduktionskurs för de som vill lära sig
  • Academy med PRO
  • Konferens på golfklubben
  • Kundanpassade event
  • Golftävling för anställda (Personalvård)
  • Golftävling för kunder (Säljaktivitet)

Boka ditt event med WDG

***

 

Här värmer du upp på bästa sätt — och gör samtidigt goda affärer
Golfsäsongen är snart här! Vilket är svårt att tro när nästan alla landets banor ligger dränkta i snö, mörker och kyla. Men det finns en otroligt trevlig lösning för alla er som vill vara redo så fort de gröna banorna återigen tittar fram under snötäcket. Nu går det nämligen att spela golf på en av Spaniens finaste resorter utan att behöva betala en krona i Greenfee. Dessutom kan du dra med dig en partner, kollega eller potentiell kund på samma gång.

Spaniens sköna klimat gör landet till en härlig oas för golfintresserade företagare. Landet har dessutom en av Europas starkaste ekonomier. Det är därför lätt att förstå att många svenska företag lägger delar av sin verksamhet, kickoffer eller dylikt på den ljuvliga turistorten. Populäraste stället av dem alla är Kataloniens stolthet Barcelona. Cirka en timme söder som storstaden ligger en gömd pärla som heter Lumine. Där det i höstas anordnades en stor tävling på Europatouren. På exakt samma bana kan det snart vara du och din affärspartner som svingar klubbor tillsammans.

I WDG:s baspaket ingår nämligen två spelrätter varje dag på 26 olika banor. Där finns den pampiga anläggningen på Lumine med i priset. Denna otroliga möjlighet ger dig alltså chansen att bjuda en golfande kund på en runda på den spanska golfpärlan helt gratis varje dag. Om något vore ju detta ett ultimat tillfälle att inleda eller förädla en affärsrelation. Dessutom får du värma upp din egen sving inför den långa svenska golfsäsongen på köpet.

FOTO: Golfstar

Läs mer om WDG:s förmånliga baspaket

 

WDG-bloggen: Misären blev hennes drivkraft — nu leder Sofie en ny generation in i affärsvärlden
Till toppen