Det var inte många decennier sedan golf gick från att vara en sport för några få till en folksport, åtminstone i Sverige, då det i exempelvis Skottland och USA länge varit en del av en större gemenskap. Nu står golfen för en helt ny utmaning och det är hur man anpassar sig till den digitalisering som nu sköljer över allt vi gör. En våg man inte har råd att ignorera, oavsett om det handlar om hobbyn golf eller ett högteknologiskt företag på en konkurrensutsatt marknad.
Innovationer påverkar
Spelbranschen är ett bra exempel på en verksamhet som ligger långt fram när det gäller att surfa på digitaliseringsvågen. Konceptskapande varumärken som Mandalorian och No Account Casino banar vägen på en marknad där bolagen måste ligga i framkant avseende nya innovationer och att så snabbt som möjligt finna en tydlig kanal ut mot allt kräsnare konsumenter. I detta fall handlar det om den ökade efterfrågan på effektiv tillgång till produkten utan att behöva genomgå långa registreringsprocesser. Att spela utan att registrera ett konto har därmed snabbt vuxit i popularitet och för att nå kunderna skapas varumärken som har fokus på just spel utan registrering.
Likheten mellan en konkurrensutsatt bransch och en hobby
Spelbolagen har ju alltid legat nära golfen som sport och många av de mest populära dator- samt onlinespelen genom årens lopp har ju handlat om golf. Så det finns beröringspunkter mellan två till synes helt vitt skilda verksamheter som spelbranschen och hobbyn golf. Men hur ser det ut med uppfinningsrikedomen och förmågan att knyta samman innovationer och digitalisering i golfens värld? Låt oss titta lite på tre nya golftrender under 2019.
Alternativa platser
Idag finns alternativa platser för att utöva ditt golfintresse, såsom Topgolf och Drive Schack, där du befinner dig på interaktiva drivning ranges med full service avseende mat och dryck. Avancerad teknologi och roliga spel ger besökaren en underhållande upplevelse utöver det vanliga, vilket är något vi lär få se mer av under 2019.
Fler varumärken under samma paraply
Vi lär även få se en utveckling – lite i stil med No Account Casino-tanken – där de stora varumärkena inom golfen skapar mindre varumärken med mer modesta priser där de stora folklagren av spelare som inte har råd med det dyraste får tillgång till fabrikspriser på kvalificerad golfutrustning som inte bär varumärket Titleist, TaylorMade, Callaway eller Ping. Istället är det andra namn som dock befinner sig under de stora märkenas paraply.
Tillgång till teknologi för så många som möjligt
Golf är en sport som handlar om detaljer. Därför är all form av data oerhört intressant för instruktörer, coacher och spelare på olika nivåer. System och teknologi som sedan länge används av proffsen, såsom ShotLink System börjar nu erbjudas till den stora golfande allmänheten, och dessutom till rimliga priser i en allt hårdare konkurrens. Företag som Arccos Golf och Garmin går i bräschen för denna utveckling.
Att nå breda målgrupper
Tre trender som lär blir allt starkare under 2019 och tre trender som på många sätt påminner om hur man jobbar mot marknaden i en mer genomdigitaliserad och konkurrensutsatt verksamhet som spelbranschen. För det är ju inte så stor skillnad på golf och spelbranschen, då det handlar om att göra de bästa och senaste innovationerna tillgängliga för en större målgrupp än några få som har råd att punga ut stora pengar för produkterna eller tjänsterna. Utan kanalen ned mot de breda grupperna så har varken en hobby som golf eller en konkurrensutsatt spelbransch en framtid. Det finns alltid andra hobbies eller spel för de som inte hänger med i utvecklingen att hela tiden presentera det senaste till större grupper av utövare och konsumenter.